måndag 29 juni 2020

Slutresultatet är det viktigaste

När jag åkte till den här sommarkursen hade jag bestämt mig för att inte ens försöka bli klar med min ikon Den gode Herden. Och jag är väldigt glad att jag hade bestämt mig för det. Jag hade en annan ikon som skulle bli klar och det var mer kvar på den än jag tänkt från början.

Det jag tar med mig från den här kursen är Evas ord när hon pratade teknik. Om du läst tidigare på bloggen så har jag pratat om uppljusningarna. Och jag har kanske också visat hur man lägger olika lager och ljusar upp mer och mer. Det finns olika tekniker för detta - och det är bra att ha en grund.

Men när Eva började prata om det så var hon tydlig och visade förlagan och sa - Det är slutresultatet som räknas - hur vi tar oss dit är inte lika viktigt.

Med det ville hon säga (som jag tolkar det) är att det är bra med tekniken, och att göra momenten i en viss ordning - det finns en poäng med det. Men - det går också att gå "fram och tillbaka" mellan momenten. Det är inte bara att ljusa upp. Ibland kan man behöva mörka ner. Fylla i olika linjer. Nästan som att gå i en trappa och gå fram och tillbaka, upp och ner i trappan, innan man kommer upp till slutmålet.

Så det är bra att lära sig en teknik - ett sätt att göra - men det är ändå slutresultatet som räknas.

Så skönt.

Så här gick det med min "Den gode Herden" under veckan. Jag lägger upp fotona här, så kan du följa utvecklingen.
"Mönstret" är uppritat på plattan och jag har börjat fylla i linjerna. Använder en ljus brun, Terra Sienna tror jag det var.

Här har jag målat Shellack på bakgrunden för att kunna sätta på guld.

Guldet är påsatt. Jag har börjat måla tunikan med rött.


Här har jag målat grundfärgen på manteln. Jag har målat tunikan och börjat med uppljsningarna, veckan på den. Och jag har målat lite på korset.


Här har jag gjort uppljusningar även på manteln. Jag har målat fåret en gång. Och jag har gjort guldmålningar med akvarellguld.

Jag hade inte fått med mig linjerna i ansiktet när jag målat sankiren. Så jag målade av ansiktet en gång till på ett tunt papper. (Jag hade försökt göra två ansikten först - men det blev inte bra. Så jag tog bort det och gjorde om från början).

Sen passade jag in ansiktet på min platta och tejpade fast. Jag gjorde ett litet kalkerpapper.

Så förde jag in kalkerpappret under det tunna pappret och förde över linjerna.

Och då blev resultatet så här.


När jag fyllt i linjerna så började jag måla morot - grundfärgen för att få till ansiktet.

Då såg Jesus ut så här efter första målningen. Händer och ansikte.

Här har jag gjort en uppljusning - den blev inte så superbra. Jag har också fyllt i Jesus ögon så att det blev en mer tydlig person.


Här har Jesus fått en pussmun - den blev alldeles för röd. Man tar engelskt rött och sen tonas underläppen ner betydligt.


Jag har tonat ner färgen på munnen. Och jag har fyllt i vecken på manteln lite mer.


Dags för glorian. Jag använder passare för att få en jämn gloria. Det gäller att mäta noga och vara noggrann. Den här gången gick det riktigt bra - inga plumpar. 
Så här långt hann jag. En röd gloria med vit kant utanför. En uppljusning i ansiktet och på händer. Ögon och mun. Några skäggstrån. Men det är mycket kvar. Mycket....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...