onsdag 24 juni 2020

Den gode Herden - godkänd som ikon?

I kväll har Eva, vår lärare, pratat om ikonen Den gode Herden. De första motiven av Den gode Herden hittades på fresker från början av vår tideräkning. På 200-300 talet. De var inte typiska ikonen, Jesus har ingen gloria, ingen lång klädnad, inget klavusbland (det där guldfärgade bandet på axeln och det står inte Jesus Kristus heller.

Icon of the Good Shepherd | Coptic Iconography
Från katakomberna i Priscilla 225 e Kr.
Dock tros dessa bilder ändå föreställa Jesus som Den gode Herden. Men det tros att man var lite försiktig att vara så tydlig med att det var Jesus, för det skulle lika gärna kunna vara någon annan gud. På den tiden var de kristna förföljda och offentliga bilder var inte tillåtna. 279 × 277

Men sen dröjer det ända till 1800-1900-talet innan de klassiska bilderna på Den gode Herden dyker upp igen. Kan det bero på en bildstid? Kan det bero på att motivet inte var ett av de "godkända"? Ja, det vet vi inte riktigt - men spännande är det.

Jag ska inte gå in på det mer här (för det första så glömde jag mina papper i målarrummet) och för det andra så finns det antagligen hur mycket som helst att säga om det. Så jag ger er bara denna lilla "teaser" så får ni väl leta upp fakta själva om ni är intresserade.

Vad har jag hunnit med i dag då?
Så här såg ikonen ut på förmiddagen. Jag hade lagat guldet som inte fäst som det skulle. Jag hade målat första lagret av den röda manteln,
 Det här är så pinsamt - men jag fattar inte hur jag bär mig åt för att vända på bilden. Ni får vända på huvudet istället.
Så här såg ikonen ut när jag gick till mitt rum. Jag hade målat grundfärgen på den röda manteln. Och börjat med första uppljusningen. Jag har målat "klavusbandet" ännu mer ljust rött. Jag har målat de första lagren på den blå/gröna manteln - men den är långtifrån klar. Får fortsätta i morgon. Jag har börjat måla på korset bakom Jesus. Och jag har fyllt i det röda där hans bokstäver ska stå med guld sedan. Sen har jag börjat lägga sankir, ansiktsfärg/hudfärgen.

Den här gången har jag en ljusare sankir. Eva, vår lärare, tycker att jag inte skulle använda den lite mörkare sankiren som jag använt till de andra ikonerna. Vi får se hur det blir med den här.
Det är svårt med den där blå/gröna färgen. Jag har inte börjat med några uppljusningar alls där.

Varför har Jesus ett kort bakom sig? För ni som sett och läst förut, vet ju att Jesus alltid har en gloria, med ett kors i glorian. Så varför ytterligare ett kors?
Jo, för den här ikonen föreställer "Den gode Herden" och bibelordet är Johannes 10:11 "Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren." 

Alltså -  Jesus är den gode herden, här på jorden och han är levande här - men han ger sitt liv för fåren - därav ser vi hans kors. 

Alla ikoner är fulla av symboler och tecken. De hjälper oss att få en glimt av himlen. 

Och på tal om himlen. Det är väldigt vackert här. Och varje kväll så springer vi ut på balkongen för att ta foton på den fantastiska utsikten och solnedgången. 
Se så vackert molnen speglar sig i vattnet...


Här växer fullt med stora blåklockor.




Här sitter de flitiga ikonmålarna - medan solnedgången speglar sig i fönstret .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...