fredag 26 juni 2020

Med varm hand

I dag har vi tagit oss igenom en väldigt varm sommardag. Det är alldeles underbart. Massor av blommor, smultron, solen skiner, brisen drar sakta genom det höga gräset. Vättern ligger spegelblank med Visingsö och cumulusmolnen speglar sig i vattnet. Men det är väldigt varmt. Nu är det så varmt så att färgen hinner torka på penseln från färgpaletten till man kommer fram till ikonen. Som tur är har de skaffat en AC till rummet - som vi kör för fullt när vi har rast eller får köra en stund när vi jobbar - men det är lite svårt. Men vi ska inte klaga för mycket. Vi har det bra.

Nu har vi bara en hel dag kvar på kursen - och sen är det lördag. Det blir en halv dag med målning och sen är det annat som händer innan vi åker hem.

Så  - vad har hänt i dag?

Nu hade jag planerat att lägga in en massa bilder här - men jag kan inte föra över bilderna, för det är alldeles för långsamt internet. Så det funkar inte just nu.

Jag får väl skriva och berätta och så får bilderna förhoppningsvis komma i morgon eller senare.

Jag har arbetat vidare på "Den gode herden". Han har fått hår, som jag la med oxidbrunt. Man börjar med en grundfärg och sen kommer jag att lägga "lockar" i ljusare brunt och gult. Men det får bli under fredagen eller lördagen.
Jag har målat ögon, jag har börjat med uppljusningarna i ansiktet med morot och sedan första uppljusningen. Jag har målat munnen. Om jag nu hade kunnat visa vad som har hänt under dagen så hade ni sett en skägglös Jesus med röd pussmun. Men som sagt det får bli en annan dag. (Och den är som sagt inte klar ännu).

Jag har också fått hjälp att slutbehandla min färdiga ikon med Den heliga Sofia och hennes tre döttrar Tro, Hopp och Kärlek. Det var en väldigt enkel behandling, för det var en sprej som man sprejade, i ett väl konditionerat rum (det luktade starkt) och sen fick det torka. Två sprejningar räckte. Så nu är den ikonen färdig. (Jag ska ta reda på vad den sprejen heter).

Sen har jag också hållit på med en ikon som jag faktiskt redan har givit bort till sonens fästmö, vår blivande svärdotter. Hon tog examen i början av juni, och min tanke var att den ikonen skulle vara färdig då  - nu blev det inte så. Men jag hoppas att den ska bli klar i morgon eller på lördag. Det är Ömhetens Gudsmoder. Jag har målat ögon, jag har målat glorior, jag har målat bokstäver, jag har gjort mer uppljusningar, jag har fyllt i linjer... Men den är inte färdig ännu - men det börjar närma sig.

I dag har vi också prata om vad man behöver för material när man målar. Och det kan jag säga - (jag har sagt det förut) det här är en prylsport! Det finns så mycket saker som är praktiska att ha. Och roliga att ha. I dag fick jag användning av min nya passare när jag skulle göra gloriorna. Tyvärr fanns det inget färgstift (eller vad det heter) så det fick jag låna - men själva passaren funkade utmärkt. Och jag lyckades riktigt bra (om jag får säga det själv. )

På kvällen pratade Eva om vad en ikon är och visade olika exempel.

Jag har under våren känt mig helt handlingsförlamad när jag tänkt att jag ska börja måla själv hemma på ikonen. Jag har inte vetat var jag ska börja eller hur jag ska göra. Men jag känner lite att det har släppt nu. Jag vågar tänka själv - målar lite här och målar lite där, medan jag väntar på hjälp. Vet lite hur jag ska tänka (och får rätta till det där jag tänkt fel - som vanligt). Men jag vågar i alla fall.

Ja, det var ju tråkigt att inte alla bilderna gick att få med - men jag lägger in en annan bild så länge. En av alla fantastiska solnedgångarna som vi har här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...