söndag 6 februari 2022

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället. 

Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikoner. Koptiska ikon är ju mer naiva, kan man säga. Mer runda i formerna, på ett sätt lite enklare (fast jag kan tala om att det är minst lika svårt att måla!).

Koptiska ikoner innehåller alla de vanliga motiven. Och här kan du se skillnaden mellan den bysantinska och den koptiska stilen.


Maria och Jesusbarnet. Koptiska till höger.

Den gode herden.

Jesus allhärskaren

Jesus på förklaringsberget

Bebådelsen.

 

Jag ber om ursäkt för att bilderna inte är tipptopp. Men här får ni ändå ett hum om skillnaden. Att de koptiska känns lite enklare, lite annan form på personerna, lite andra färger, lite renare. Och framförallt att de använder svarta konturer så tydligt. 

Min egen ikon har genomgått följande förändring under lördagen och söndagen. 

Så här långt kom jag på fredagen.

Här har jag försökt att mörka ner ansiktsfärgen (sankiren). Den ska inte vara riktigt så grön som den brukar - men det behöver vara en kall färg för att få det att fungera.

Här har jag börjat med första uppljusningen.

Här har jag målat både ansikte och ögon.

En svart ram (något som är typiskt för koptiska ikoner)

Här har jag skrivit till bokstäverna. Och skuggat ner uppljusningarna lite. Jag kommer att flytta den övre korsarmen uppåt - den hamnade lite snett.

Det är inte så vanligt att det står bokstäver på de koptiska ikonerna (på den förlaga jag målade av stod det inte.) Men ni som följt med vet ju att en ikon är inte en riktig ikon (enligt den bysantinska traditionen) om det inte står vem det är på ikonen. Så läraren Eva tyckte att jag skulle skriva dit det. 

I slutet på dagen så hade vi vernissage och pratade om våra olika ikoner. Som vanligt mycket spännande. 

Fyra deltagare hade målat (eller skrivit som det egentligen heter) samma ikon. Här ser ni de fyra. Min är den stora till vänster.

Här är tre Jesus i koptisk stil. Sen är det en Jesus Mandylion.

Här har vi Symeon (som blev välsignad i dag - vilket passade mycket bra eftersom texten handlade om Symeon i templet.) Och sedan en Tecknets gudsmoder och sedan en Jesus.

Det är fint att få sitta och titta på ikonerna efter en kurs. Att få se, prata om dem, och konstatera att det är så mycket som är lika samtidigt som vi har så olika uttryck.

Nästa kurs på Åh stiftsgård blir en veckan i augusti. Därefter en helg i oktober. Men så fort jag vet mer så ska jag skriva om det här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...