fredag 4 februari 2022

Att komma till ro

Att måla ikoner är ju ett sätt att komma till ro. För mig var det viktigt förra året, på grund av att min pappa gick bort i juni 2021. Veckan efter åkte jag till sommarkursen på Wettershus och det var verkligen skönt. Att få vila, gå på gudstjänst, ägna sig åt att måla, sova och bara vara. Temat på sommarkursen var Paulus - för att komplettera den ikonostasrad som några av oss numera kan ha. (Men det blev inget bloggande).

I höstas var jag på en helgkurs på Åh, då jag målade två ikoner parallellt. Nämligen Vänskapens ikon, en koptisk mycket gammal ikon. Jag skulle ge bort dessa till två goda vänner. (Då valde jag också att inte blogga).

På den kursen väckte viljan att måla fler koptiska ikoner. Det är ju en liten annan teknik. 

Och nu är jag på Åh stiftsgård igen, på en kurs med Eva Forssell Aronsson och temat den här gången är Koptiska ikoner. Vi är hälften nybörjare och hälften återkommande kursdeltagare. 

Jag valde att måla en ikon med Maria och Jesusbarnen, en Gudsmoders-ikon.

Jag kom till Åh redan i torsdags kväll. Det är väldig skönt att få varva ner, göra i ordning sin arbetsplats och "landa". Kursen drar igång vid 9:30 på fredagen. Så här ser det ut där jag sitter den här helgen. 

Ett bord med bra lampa. Vattenburkar till höger. Pipflaska med äggemulsion. Min handledsbräda. Penslarna har jag valt att ha liggande denna gång.

Vid sidan av bordet har jag ett "sidebord" med alla färger, och annat material som är bra att ha. 


 Sen var det då mitt motiv denna gång. Alltså Maria och Jesusbarnet. Som vanligt så ritade jag av motivet, sedan kalkerade jag över motivet på plattan. Den här gången fick jag ett riktigt kalkeringspapper av en av deltagarna och ritade över motivet. Sen fyllde jag i med svart. Det är en av skillnaderna mot de andra ikonerna jag har målat (som kallas Bysantiska ikoner med ett samlingsnamn). 

Jag kalkerar av bilden och alla viktiga linjer.

Jag såg att läraren Eva hade kalkerat av bilden med olika pennor - vilket faktiskt var väldigt bra, jag gjorde likadant. Så att det inte blir habbeldrass med olika linjer.

Här har jag fyllt i linjerna med svart på brädan och då blev det så här.

 

Jag bestämde mig för att lägga guld på gloriorna. Målade shellack först, slipade så det var jämt. La på lim (efter att jag klippt till olika guldbitar) och sen klistrade jag fast guldet. Men det här är jag inget bra på alls. Behöver alltså öva på det. Det blev inte så bra och jag fick lappa och laga några gånger. 

Riktigt gamla koptiska ikoner har inte guld - utan det är något som tillkommit det senaste århundrandet. Men jag tyckte det skulle bli fint i alla fall.

Ja, så här såg det ut efter alla lagningar... Jag har inte fått bort överflödigt guld ännu.

 Den koptiska ikonskolan har lite andra färgställningar än den bysantinska. Maria har ofta röd klänning och blå mantel. Jesus har vit klänning/dräkt och röd mantel. Ögonen är större och mer mandelformade. Och sen används svarta linjer för att förstärka konturerna. Ganska breda svarta linjer. Och sen är huden i ljusare färg och det är lite annorlunda hur man gör uppljusningarna.



Ja, som ni ser har jag lyckats fylla färg över hela ikonen i alla fall. Sankiren (ansiktsfärgen) måste mörkas ner i morgon, för att sedan kunna ljusas upp igen. Jag hoppas att jag kan få till en bra grundfärg. Den bruna färgen i Jesus "klänning" är bara bottenfärgen - sen ska den alltså ljusas upp så att den blir vit.

Sen ska dessa besvärliga vecken och uppljusningarna börjas göras också. Det är inte mitt så kallade "forte", men det är ju det jag behöver öva på så det är bra.

Så här går det för övriga kursdeltagare i dag. Både nybörjare och fortsättningselever.

En av kursdeltagarna gör en mini-ikon. Jag blev väldigt sugen på att pröva på det. Är nog väldigt pilligt, men otroligt spännande att pröva på.


Vi är flera som gör samma motiv. Här är det ledaren Eva som målar på "sin" ikon.


En koptisk ikon med Jesus Kristus.



En koptisk ikon med den Gode Herden. Den var väldigt fin den här ikonen och jag blev verkligen sugen på att pröva måla den också.

En av deltagarna fortsätter på sin Mandylion.

Och en annan kursdeltagare håller på med Jesus och Symeon i templet.

I dag har vi också haft två pass där Eva har berättat mer om koptiska ikoner, skillnader, historia och bakgrund. Det finns så mycket att lära och det är otroligt spännande. Nästan lika spännande som att måla. Bland annat fick vi se bilder på "samma motiv" men med bysantinsk stil och koptisk. Jag ska försöka lägga upp det i morgon så ni kan se.

Jag räknar som vanligt inte med att bli färdig. Jag sitter gärna med mina hörlurar och lyssnar på musik och "stänger in" mig själv och koncentrerar mig på målandet. Men det är skönt och ett sätt att komma till ro. Vi bryter också av dagen med morgonbön, middagsbön och kvällsbön. 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...