måndag 29 juni 2020

Pensel, pensel på plattan där...

Penslar - ja, det har vi talat om förut. Men jag tänkte jag skulle skriva lite igen.

Du kan läsa mina tidigare inlägg där jag skrivit om penslar här >> och mer specifikt här>>

Som jag skrivit förut. Det finns olika penslar.

Ekorrhår. En mycket mjuk pensel som håller färgen mycket bra. Den är lätt att forma till en bra spets och kan vara bra att måla både stora områden med samt smala fina linjer.
Jag målar mest med ekorre och använder 1, 2, 3 och 4 mest.

Mårdhår. Det är en styvare pensel. Och nu kan jag faktiskt känna skillnad på dem. Den kan vara lättare att måla streck med - men det är en smaksak. Den håller inte färgen riktigt lika bra som ekorre. Men ganska bra.

Akryl/syntet-penslar. Kan vara bra som blandpensel eller om det är något annat. Någon tycker de är minst lika bra som de "äkta" penslarna. Det är nog en smaksak. Jag köpte en syntetpensel nu, som jag har märkt upp som "blandpensel". Bra när det ska blandas färg - då är det dumt att ta sina fina penslar.

Men som sagt - jag behöver märka upp dem. Jag tycker det är svårt att komma ihåg.

Och sen penselvård.

Skölj ALLTID ur penseln noga. Låt den inte ligga och torka med färg.

Doppa alltid penseln i vatten innan du doppar den i färgen. Detta för att penseln ska vara "mättad" med vatten och man inte ska få in färg i fästet. För det är lika mycket hår i fästet som du kan se strån utanför fästet.

När du gjort rent penseln som du gör i rent vatten, torkar du försiktigt och stryker av den på papper. Du kan forma den med pappret eller med fingrarna så att det blir en bra spets. Sen ska penslarna helst förvaras liggande och inte stående (som jag brukar göra.) Detta för att du inte ska få in vatten i fästet. Men jag tycker det är praktiskt att ha dem stående när jag målar - så jag kan hitta dem lättare. När jag inte målar förvarar jag penslarna inrullade i en vassmatta.

Om du tycker att du inte kan få rent penseln med bara vatten kan du ta lite såpa och doppa penseln i. Vrid försiktigt ur penseln med fingrarna så du får in såpan under fästet så att färgen "lossnar".

Om du tycker att penseln förlorat formen så gör du rent penseln, sen kan du doppa den i mjölk och forma spetsen. Låt den torka över natten. Sen sköljer du ur penseln. Enzymerna i mjölken hjälper penseln att formas.

På detta sätt kan du bevara dina penslar och ha nytta av dem länge.

Vi pratade också om olika ikonmålningsstilar. Den grekiska ikonmålningen använder aldrig ekorrpenslar - för deras ikonmålningsstil fungerar inte för det. I grekiska målningen så målar man mer streck, parallella streck för att lyfta ljust och mörkt - och då fungerar mårdpenslar bättre.

Min akrylpensel som jag har för att blanda färg. Jag har märkt upp den ordentligt för att inte ta fel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...