måndag 29 juni 2020

Paletter

Ja, det här är en prylsport - men det tror jag att ni kanske redan märkt. Du kommer själv att märka vilka material och saker du trivs med.

Vi pratade om olika typer av paletter. Det vill säga, det som du blandar och har din färg i.

Det finns små och stora paletter och det finns i plast och porslin. Det finns stora och djupa och det finns mindre. Helt enkelt flera olika.

Vad tycker då jag är mest praktiskt?

Jo, jag använder plastpaletter. De är lätta att ha med sig. Mina paletter har runda hål, vilket gör det enkelt att använda provröret för att krossa och blanda färgen. Jag har några olika paletter. Dels en liten med sex hål. Och en rund med fler mindre hål (köpt på Systrarna Greene) samt en större platspalett.  Och sen har jag några ännu större runda.

Jag tycker det är bra att använda de mindre runda eller de med sex hål för de olika färgerna. Så har jag flera på gång samtidigt. Jag sparar också färgen under tiden som jag målar, för att kunna återgå eller använda de olika uppljusningar som de skulle behövas.

Som Eva (vår lärare på sommarkursen) också påpekade så är fördelen med dessa paletter att det är raka/plana ytor emellan. Så det går att göra blandningar även på den ytan om man behöver det. Som du ser på fotot så sätter jag gladpack på paletten - för att färgen inte ska torka ut för fort. Men det går alltid att "väcka" färgen med hjälp av en droppe ägg samt vatten.
Så här ser mina paletter ut. De små paletterna med sex hål, mindre runda och lite större runda. Jag blandar den stora pytsen med min "grundfärg" och gör de olika uppljusningarna runtom. Jag försöker markera hålet med 1:a, 2:a osv. Och behöver jag göra ytterligare blandningar så gör jag det på den plana ytan.

Här ser du en annan av deltagarna som arbetar på liknande sätt som jag. Mycket blandningar även på den plana ytan.




Här ser du ytterligare en palett - en som inte jag använder så ofta. Jag tycker dessa hål är förstora. Samt att det är svårt att mala med provröret. Här går det att göra extrablandningar i det stora hålet i mitten till exempel.
Det finns också paletter i porslin. De är fina och Eva, vår lärare har superfina, små porslinspaletter som hon har köpt i Japan. Men de är tyngre att ta med sig. Det går också att hitta till exempel snigelfat på en secondhand, som går alldeles utmärkt att använda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...