torsdag 25 juni 2020

Ikonklädd

I dag orkar jag inte riktigt blogga. Det är varmt (som det brukar vara på Wettershus när vi är här) och det har varit fullt hela dagen. Men jag hade ett blogginlägg från förra året som aldrig blev publicerat då. Om kläder. Och det är lika aktuellt i år som förra året. Efter det inlägget så lägger jag upp lite bilder från vad jag gjort i dag.
.......................
Från sommaren 2019.


Vi pratade ju om kläder på kursen på Wettershus. På 500-talet så bestämdes vilka kläder som personerna på ikonerna skulle ha på sig. Och en del av detta är säkert helt korrekt med hur det var på Jesus tid (eller den tid som aktuellt helgon levde). Men det är också mycket mode i kläderna. Som det var då - på 500-talet eller 900-talet (se nedan).

Men det är också på kläderna och dräkterna som vi känner igen flera av helgonen. Det finns också särskilda färger för vissa helgon.

Till exempel är Johannes Döparen (som jag målade förra året - se här>>) som har en blå päls som "skjorta". En päls eftersom han bar kamelhår - blå eftersom han döpte i vatten.

Dräkten är ett attribut eller ett tecken som definierar och karaktäriserar sin bärare på ett eller annat sätt. Det kan vara ett ämbete, ett stånd eller en rang bland helgonen.

https://05varvara.files.wordpress.com/2011/09/unknown-artist-st-yevgeny-rodionov-the-soldier-martyr-greek-2000s.jpg?w=800Till exempel - en prästdräkt visar att helgonet är präst, militärkläder att bäraren är soldat, hovdräkten att helgonet är adlig eller kunglig.

Det är nog det här med hovdräkten som jag har svårast för. Men det är bara att ta det för vad det är.

Ett helgon visas också alltid i de kläderna som visar helgonet som det var när det tjänade Gud som mest. Till exempel, en prins eller prinsessa som blivit helgon när de var nunna eller munk - de framställs då som nunna eller munk och inte som prins eller prinsessa.

Då var ju frågan om det finns helgon i moderna kläder. Och ja, det finns det. Men det är inget helgon som är godkänt på något sätt. Men det är en soldat från ryssland Jevgenij Rodionov som enligt sin mamma led martyrdöden och blev halshuggen av Tjetjeniska seperatister. 

Han har målats med sina soldatkläder och det finns en stor kult runt honom bland soldaterna. Han finns till och med avbildad med sitt vapen. Fast det här är ju lite extremt.

När det gäller hovdräkterna så följer ikonerna reglerna från bysans som de var på 900-talet vid hovet där. Det var Kejsaren, Kejsarinnan och aristokraterna som är förebild.
..........

Ja, det går att utveckla detta med kläderna ännu mer. Färgerna har givetvis också betydelse. Men det får återkomma.
Så här såg min ikon ut i morse. (Ja, jag vet - jag har fortfarande inte orkat ta reda på hur man vänder på bilderna).


Jag har börjat måla sankiren. Jag har börjat fylla i vecken på den röda klänningen. Men inget på manteln ännu.

Här har jag fört över linjerna på manteln för att jag ska kunna börja med vecken. Det gjorde jag med hjälp av mallen och ett kalkeringspapper. Måtta noga - så funkar det utmärkt.

Så här såg ikonen ut när jag gick hem ikväll. Jag har fyllt i flera uppljusningar på manteln, men det finns mycket kvar att göra på den. Jag har gjort flera uppljusningar på den röda klädnaden också. Går också att göra mer. Jag har fyllt i monogrammen/bokstäverna med guld. Gjort "klavusbandet" på Jesus klädnad. Och jag har börjat med fåret. 
 I morgon räknar jag att kunna börja med ansiktet så att Jesus träder fram. Men jag räknar inte med att bli helt färdig med den här ikonen den här veckan.
Hur har det gått för de andra. Jag har några bilder att visa här. En av deltagarnas ikon så ut som den första bilden på morgonen - och som den andra bilden på kvällen. Det är en av våra nybörjare - men personen har målat förut. Jag hade aldrig vågat börjat med en sådan detaljerad ikon som min första. Jag är djup imponerad.


 Vår andra nybörjare har valt en Mariaikon. Där har det också hänt massor under dagen. Sankir och måla manteln. Ni som har läst bloggen förut (eller målar ikoner själva) vet att det är svårt och tidkrävande att måla sankir - Det ska vara många lager.



Och sen har vi några av de deltagare som har samma motiv som jag - Den gode Herden.
Den här deltagaren har valt att lägga till staven redan nu. Och valt en lite mer grönare mantel.

En av deltagarna som gjort fantastiksa veck i manteln.

Här tar sig en av deltagarna sig an fåret.

Den här deltagaren har valt en mer brunröd dräkt till Jesus.

Och på kvällen såg den ikonen ut så här. Lammet är målat. Och Sankirfärgen är verkligen speciell, och redan är första uppljusningen med moroten lagd.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...