måndag 22 juni 2020

Äntligen tillbaka!


Så här är det tänkt att min ikon ska se ut så småningom.
Så har äntligen årets ikonmålningskurs på Wettershus börjat. Jag kom några timmar efter de andra - så kursen var redan i full gång när jag anlände. Jag hade några ärenden på förmiddagen som jag var tvungen att göra innan jag kunde komma.

När jag anlände satt hela gänget djupt koncentrerade med sina blivande ikoner och skissade och ritade och höll på. Du hade kunnat höra en knappnål falla - så tyst var det i rummet.

Jag installerade mig och fick min plats och plockade upp mina saker. Jag gick igenom allting igår, innan jag skulle åka. Och det är roligt att plocka upp allt. Lägga saker i en viss ordning på bordet, veta att man ska ha nära till färger, penslar, gå och fylla på vatten. Göra en äggemultion, när jag väl kommit så långt.

I år har vi bra utrymme i rummet. Det finns tydliga riktlinjer för hur vi ska bete oss och i matsalen är det också utglesat och fungerar utmärkt.

Här har jag kalkerat över alla linjer.
Kursens tema är som jag skrev förra inlägget "Den goda Herden" (även om det står annat på Wettershus webbsida). Det fanns några olika versioner att välja mellan - men jag valde en där jag tyckte att vecken var fina och tydliga och jag hoppas att jag ska kunna klara av att måla dom.

Och sen var det bara att börja som vanlig. Ta bilden, ett tunt arkitektpapper, måla av alla linjer på arkitektpappret. Det gäller att vara noga och inte slarva. Sen gjorde jag ett kalkeringspapper, genom att ta ett alldeles vanligt vitt A4 och sudda in färgpulver (Terra Sienna). Därefter tejpade jag fast arkitektpappret på rätt ställe på plattan och la kalkeringspappret emellan. Sen var det bara att lika noga som första gången, fylla i linjerna igen. Jag valde att ta en annan penna, så att det skulle gå att se linjerna och att jag inte missade något. (Det går ju också att titta på plattan och se att hela mönstret är med.). Jag brukar alltid göra några raka streck på motivpappret, ner på plattans kant - så att jag har några hållpunkter om jag måste lägga tillbaka mönsterpappret.

Här har jag börjat fylla i alla linjer med färg.
När hela motivet är överfört så är det dags att göra äggemultion (ta ett ägg, separera ägget (häll äggvitan i sophinken eller i ett glas - aldrig direkt i slasken), tvätta äggulan försiktig i vatten, gör ett litet hål i äggulan och häll innehållet i en ren kopp eller liten burk. Häll på lika mycket torrt vitt vin som du har äggula. Du kan också hälla i två droppar lavendelolja. Då luktar det godare, och emultionen håller sig bättre.
Det är bra att förvara emultionen i kylen när du inte använder den - men den håller sig även i rumstemperatur.

Sen blandade jag Terra Sienna och målade i linjerna på plattan. På det här viset har jag målat motivet tre gånger och fått öva på alla linjer. Är man då noga och inte slarvig så är så mycket vunnet för hela motivet. Och det är en bra övning i tålamod - särskilt i början. Det går inte att jäkta en ikon.

Sen bestämde jag att jag vill ha guld i bakgrunden. Så då började jag med att pensla shellack på alla ställen där jag ska ha guld. Detta för att "stänga" ytan på kritplattan, så att limmet inte sugs in i plattan.

Här har jag tänkt det som ska ha guld med shellack.
Förut har vi lagt shellack med pensel, men nu har vår lärare Eva lärt sig ett nytt sätt. Hon tar bomullsrondeller (sådana man kan ta bort smink med) och drar shellacken på ytan. På det viset blir det mycket jämnare och man behöver inte slipa. För ytan ska vara helt, helt jämn. Känn efter med ett finger, samtidigt som du blundar - då känner du om det finns en kant eller om ytan är helt jämn.

Det gör inget om shellacken kommer utanför (eller innanför). Det är limmet som är det viktiga.

Men längre än så här kom inte jag i dag. Då var klockan 22:30 och jag var tvungen att göra i ordning på mitt rum. Men i morgon ser jag fram emot att få börja med att sätta guld och ta mig an motivet. I lugn och med tålamod... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...