Så här är det tänkt att min ikon ska se ut så småningom. |
När jag anlände satt hela gänget djupt koncentrerade med sina blivande ikoner och skissade och ritade och höll på. Du hade kunnat höra en knappnål falla - så tyst var det i rummet.
Jag installerade mig och fick min plats och plockade upp mina saker. Jag gick igenom allting igår, innan jag skulle åka. Och det är roligt att plocka upp allt. Lägga saker i en viss ordning på bordet, veta att man ska ha nära till färger, penslar, gå och fylla på vatten. Göra en äggemultion, när jag väl kommit så långt.
I år har vi bra utrymme i rummet. Det finns tydliga riktlinjer för hur vi ska bete oss och i matsalen är det också utglesat och fungerar utmärkt.
Här har jag kalkerat över alla linjer. |
Och sen var det bara att börja som vanlig. Ta bilden, ett tunt arkitektpapper, måla av alla linjer på arkitektpappret. Det gäller att vara noga och inte slarva. Sen gjorde jag ett kalkeringspapper, genom att ta ett alldeles vanligt vitt A4 och sudda in färgpulver (Terra Sienna). Därefter tejpade jag fast arkitektpappret på rätt ställe på plattan och la kalkeringspappret emellan. Sen var det bara att lika noga som första gången, fylla i linjerna igen. Jag valde att ta en annan penna, så att det skulle gå att se linjerna och att jag inte missade något. (Det går ju också att titta på plattan och se att hela mönstret är med.). Jag brukar alltid göra några raka streck på motivpappret, ner på plattans kant - så att jag har några hållpunkter om jag måste lägga tillbaka mönsterpappret.
Här har jag börjat fylla i alla linjer med färg. |
Det är bra att förvara emultionen i kylen när du inte använder den - men den håller sig även i rumstemperatur.
Sen blandade jag Terra Sienna och målade i linjerna på plattan. På det här viset har jag målat motivet tre gånger och fått öva på alla linjer. Är man då noga och inte slarvig så är så mycket vunnet för hela motivet. Och det är en bra övning i tålamod - särskilt i början. Det går inte att jäkta en ikon.
Sen bestämde jag att jag vill ha guld i bakgrunden. Så då började jag med att pensla shellack på alla ställen där jag ska ha guld. Detta för att "stänga" ytan på kritplattan, så att limmet inte sugs in i plattan.
Här har jag tänkt det som ska ha guld med shellack. |
Det gör inget om shellacken kommer utanför (eller innanför). Det är limmet som är det viktiga.
Men längre än så här kom inte jag i dag. Då var klockan 22:30 och jag var tvungen att göra i ordning på mitt rum. Men i morgon ser jag fram emot att få börja med att sätta guld och ta mig an motivet. I lugn och med tålamod...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar