måndag 29 juni 2020

Så här gick det med...

Följ med på en liten bildresa med Ömhetens Gudsmoder. Den här ikonen har min blivande svärdotter fått. Men den var inte färdigmålad när hon fick den. Nu är den det.

Detta har hänt.

Jag började i mars när jag var på kurs. Målade över mönstret och satt guld.
 Jag hade målat lite hemma. Och sen hade jag målat två dagar när jag tillsammans med Eva satt och jobbade i Mölndal när vi hade ikonmålningsverkstad. Då hann jag så här långt. Nu var den med till Wettershus.
Grundfärg och veck på manteln. Börjat ljusa upp ansiktet och händerna. Lite guld på Jesus kläder.

Ögon - de behövde ögon för att komma till liv.

Jesus har fått glora.



Maria har också fått gloria och jag har skrivit bokstäverna. Båda har fått en riktig pussmun. Och jag har målat en ram (det gjorde jag innan bokstäverna - så att bokstäverna skulle hamna OK i förhållande till ramen.

Munnen har dämpats (underläppen). Jag har börjat runda ut kinden på Maria - den var alldeles för snäv. Jag har ljusat upp Maria och Jesus. Rättat till linjer, jobbat med ögonen.

Jag behövde få upp halslinjen upp till örat. Som tur var hade jag sparat färgen som gick att använda. Sen blandade jag lite nytt också.


Nu är den i princip klar. Maria har fått stjärnorna. Halsen har fått en annan rundning. Kinden har fått färdig rundnig. Linjer är ditlagda och bordtagna i lämpliga mängder.

Och här får ikonen sin slutbehandling



Här blir ikonen välsignad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...