onsdag 1 juli 2015

Känner mig helt veck…

Nej, det är ingen felstavning - i dag har vi pratat om veck på och i kläderna som ska målas på ikonerna. Och jag fattar faktiskt nästan ingenting.

Men först ska jag börja med att visa utsikten från mitt rum. Det är fantastiskt fint här på Wettershus. Fast E4 går rakt ovanför alltihopa och man hör den hela tiden. Men det spelar liksom ingen roll - för det är vilsamt här i alla fall. Ja, eller vilsamt och vilsamt. Vi sliter som små blå för att få ordning på våra ikoner.

Men nu tillbaka till utsikten. Så här ser det ut! Visingsö ligger precis utanför.
På gårdsplanen blommar det fullt med sommarblommor. Prästkrage, stora blåklockor och en massa andra blommor. Det finns en massa stigar och bänkar och små skrymslen och vrår där man kan vara. Men det hinner vi inte med - vi måste ju bli klara med våra ikoner.

Jag ska bara berätta om måltiderna. Alla måltider ätes under tystnad. Det är en retreatgård det här, så de har vissa rutiner. Man äter under tystnad, maten skickas runt bordet två gånger. Under maten spelas det lugn musik. Men jag blev lite full i skratt (inombords) i går vid lunch. Då satte de på en CD som spelade bibelvisor och enklare psalmer på elpiano eller liknande. Det kändes som jag satt och var med en amerikans TV-serie från 70-talet…

OK - vad har vi gjort med våra ikoner i dag? Jo, jag har målat lite mer på Jesusikonen. Jag har försökt att få till de där vecken i hans röda klädnad. Det är jag definitivt inte klar med ännu. (Jag har gjort om och gjort rätt flera gånger. Tagit bort streck och lagt till och tagit bort igen…)

Sen har jag målat hans blåa mantel - den blev verkligen inte så himla bra den heller. Och sen har jag målat ansiktsfärg. Det heter sankir och ser verkligen förfärlig ut - men sen är det meningen att man ljusar upp och lägger på ljusare och ljusare lager hela tiden.

På Mariaikonen har jag lyckats börja måla den röda klädnaden och jag har målat Jesus klädnad. Den ska vara vit och då börjar man med att måla grönt under… bara för att kunna få till skuggorna ordentligt. Sen har jag börjat lägga på det vita också. Men det är jag heller inte klar med. Jag har väl bara lagt på två eller tre lager på Marias mantel också. Den ska lyftas och ljusas upp många gånger innan den är klar. Hennes blå underklänning har jag också börjat med. Där har jag nästan målat helt svart först - för att kunna få till skuggorna ordentligt.

Även Maria och Jesus har fått sankir på sig. När man har målat några lager så måste man "lyfta upp" linjerna för att veta var man ska måla. Så det var det sista jag gjorde i dag.

Jag har bara behövt att skrapa bort lite streck på Jesus röda klädnad två gånger i dag som jag skrev förut. Och sen spillde jag ut en massa färgpulver på mig när jag skulle sätta på locket - som tur var hade jag förkläde på mig. Det är väldigt viktigt att man alltid sätter på locket direkt när man har tagit färgpulver. Men det hjälper ju inte om man tappar greppet när man sätter på locket… Men jag fick hjälp och det mesta blev kvar i burken.

Några har vaxat sina ikoner i dag. Det är ikoner som har torkat minst ett halvt år. ( I det här fallet är det ett år och tre år). Då häller man på kokt linolja och smetar in det. Och sen smetar man in lite mer. Och sen torkar man av och sen smetar man in lite till och torkar av och sen får det torka 12-24 timmar. Och sen är det klart. (Det är viktigt att ta hand om pappret och lägga det brandsäkert så det inte självantänder!)

Och en annan kursdeltagare fick hjälp att rita en gloria med hjälp av en passare. Det blev väldigt fint.

Några mer miljöbilder är där också.

När jag kommer till ett bättre internet så får jag se till att det blir bildtexter så det går att följa vad som är vad.




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...