fredag 3 juli 2015

Hur kan en vecka gå så fort?

Det är helt otroligt, men i dag är det fredag och i morgon är det sista dagen på kursen.

Det har varit väldigt roligt att lära känna ett helt gäng nya människor. Och det visade sig att jag hade en massa gemensamma bekanta med flera av deltagarna. Världen är allt bra liten ibland.

Det är planerat att vi ska måla på förmiddagen i morgon lördag, och sen ska vi ha lite vernissage av våra olika ikoner. De ikoner som är helt färdiga tar vi med till det lilla kapellet och så blir de välsignade.

Det är ingen "risk" att mina ikoner är med där - jag har inte hunnit mer än knappt halvvägs på båda mina ikoner. Men det är ändå roligt. I dag har jag faktiskt målat lite grann också. Och inte spillt ut något eller behövt att skrapa bort något.

Jag har målat lite blått på Jesus mantel och jag har målat lite på Marias blå klänning. Manteln tror jag är klar men klänningen behöver nog lite mer färg (det vill säga uppljusningar). Sen har jag målat Jesus hår. Det är viktigt att måla strecken ganska jämt ifrån varandra. Han ska vara "välkammad". När man har målat de bruna strecken så ska man måla ljusare streck på var sida om de mörka strecken. Men inte riktigt hela vägen och inte där som det är "vågor" i håret.

Sen ska man blanda det ljusa med lite, lite vitt och få lite mer lyster och höjd i håret. När det är klart så målar man i det bruna en gång till. Och sen kan man lasera med en annan färg. Jag laserade först två gånger - men det visade sig sedan att man skulle lasera flödigt så att det nästan la sig en hinna över. Så fröken hjälpte till och sedan blev det bra. Och så fick det torka. Det blev faktiskt riktigt bra på slutet.

Och sen har jag målat manchetten på Marias klänning. Den blev jag väldigt nöjd med.

I kväll har jag också målat "morot" på Jesus sankir - så nu ska han börja få ett ansikte. Men det är inte helt lätt att se det ännu hur slutresultatet ska bli, alltså. Men det kommer. Men det kommer jag inte att hinna med i morgon.

Jag har tänkt att jag ska göra några kommande bloggposter om vad man bör tänka på att ha med sig när man åker på ikonmålningskurs. Det finns en mängd saker som jag har saknat.

Sen har jag också tänkt att göra en bloggpost och berätta hur man kan möblera sitt skrivbord för att det ska fungera när man målar ikoner.

Betänk nu att jag inte är en van ikonmålare så detta är bara mina enkla tips efter två kurser.

Men nu till lite bilder från dagen.

I morgon hoppas jag också kunna få lägga upp lite bilder på de övrigas ikoner. Två av deltagarna är nästan klara med Guds heliga moder som vi har som tema för den här veckan. Och ni ser på bilden hur olika de ser ut - även om det är samma ikon. Visst är det fantastiskt!



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...