fredag 3 juli 2015

Fest och fläkt

Sommar! Eller hur? Det är varmt när man vaknar och det är varmt hela dagen och det är varmt på kvällen. Då är det sommar!

Då kan jag tala om för er att om man då befinner sig i ett stort rum med stora fönster som på eftermiddagen ligger i solsken och det endast är panelgardiner på insidan (ingen markis) så spelar det ingen roll hur mycket man försöker göra tvärdrag - det blir som en bastu.

Vi har säkert över 30 grader i rummet hela eftermiddagen och det är varken bra för oss människor eller för våra ikoner eller våra färger. Färgen hinner nästa torka eller avdunsta innan den kommit av penseln på ikonen.

Så i dag fixade Wettershus tre fläktar som vi kunde ställa i rummet - bara för att få lite rotation på luften. Men fläktarna behövdes monteras ihop och det gjorde jag. Så fick jag i alla fall gjort något nyttigt i dag.

Annars så började jag dagen med att gratulera min kamrat Eva som är med mig på kursen, eftersom hon fyller år i dag. Och sen hade jag talat med personalen så till eftermiddagskaffet kom de med tårta och sjöng så vackert.

På eftermiddagen var jag så illa trött och varm så jag gick ner till stranden och tog mig två dopp. Vägen till stranden är ca 500 meter. Men det är en höjdskillnad på ca 100 meter, så det är himla brant. Och vattnet var ju jättekallt - men eftersom det var så väldigt varmt så var det mycket skönt. Dock var man ju nästan lika varm när man knatat upp för backen igen. Men det var det värt.

Så - vad har hänt med våra ikoner i dag? Tja, inte mycket känns det som. En del som varit med på flera kurser de målar på. De gör veck och linjer och pluttedetaljer och hår och annat. Själv sitter jag där och vågar nästan ingenting.

Vi har två bra lärare, men de hinner ju inte riktigt med oss alla.

Kanske hade det varit bättre om vi hade gjort några moment tillsammans, eller åtminstone gått igenom i storklass (eller de som är intresserade), Tyvärr har det inte varit något sådant, utan vi har mest hakat på när vi hört att läraren har börjat berätta något för en av deltagarna. Nu har jag förstått att detta sett olika ut under åren. Men jag saknar det. Jag hade behövt lite mer handgriplig hjälp.

Har bara skrapat bort lite i dag. Målat lite. Har mest suttit och väntat på att få hjälp (samt skruvat fläkt). På kvällen frågade jag om det var något jag kunde få måla själv - då tittade läraren på mig och sa… "-Ja, du kan ju måla kanten här… (dvs själva brädan). Jo, jo… det är ju till att ha gjort målningsintryck.

Men i morgon ska jag få hjälp är det tänkt. Då ska vi försöka få till alla (nåja, några i alla fall) veck och alla skuggor och ljusningar och allt sånt.

Jag kommer ju inte på långa vägar att bli klar med någon av mina ikoner den här veckan. Men det är många som kommer tillbaka år efter år och målar klart ikonerna på nästa kurs. Så kanske jag kan göra också.

Mina ikoner har i alla fall fått ordentligt med sankir i dag. Det är basfärgen till hår, huvud, händer och fötter. Den ser verkligen inte rolig ut. Mörk olivfärgade ska den vara. Och den läggs på i flera lager så att den riktigt täcker. Man "lyfter upp" linjerna mellan lagren (fyller i alltså). När sankiren är klar så börjar man med ljusningarna och dagrarna. Det första man gör är en morotsfärg. Det vill säga en orange morotsfärg som man lägger på nästan på hela ansikten, och därmed formar ansiktet. Och efter det läggs det på fler olika färglager och sist lite vitt. Och voila - så har man ett ansikte. Men där är inte jag ännu, på långa vägar. Nu har jag fått på sankiren.

Lite bilder från dagens vedermödor. Lämnade vännen Eva vid flitens lampa där hon bara skulle göra några streck innan hon gick och la sig…
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...