lördag 4 juli 2015

Ut ur ikonbubblan

Så var kursen obönhörligen slut och jag är hemma igen. Jag höll på att skriva i hemmets lugna vrå - men det var att ta i. Maken och sonen satt ute på altanen och åt pizza när jag kom hem. Hela trädgården doftade av fläder och kaprifol. Det var alldeles vindstilla och varmt och skönt.

Sen kom grannbarnen, fyra stycken, och studsade lite på våra studsmattor. Sen var det att ladda diskmaskinen, plocka undan och dammsuga. Tillbaka till verkligheten alltså.

(Och när jag berättade för maken och sonen att vi varit helt tysta på varje måltid så bara råflabbade de och sa att det nog var nyttigt för mig och föreslog att vi skulle ha det så på våra måltider också. Men då sa jag att de nog hade haft nog av "retreat" den veckan jag var borta.)

Men vad har vi då gjort denna sista dag på kursen?

Efter morgonmässan och frukost så gick vi till våra ikonmålarbord och pillade lite med våra ikoner. Jag förbättrade morotsfärgen på min Jesusikon.

Och sen samlade vi ihop alla våra ikoner på ett bord och tittade på dem och pratade om dem. Vi höll nog på i nästan en timme. Pratade och diskuterade om de olika ikonerna. Likheter, färgsättning, linjer och veck. Det var väldigt intressant.

Då fick vi också en massa goda råd som jag gärna hade haft i början av veckan. Råd som man behöver varje gång man ska börja göra en ikon tror jag.

Nämligen att göra en färgkarta. Att tänka igenom och i princip bestämma sig för vilka färger man ska använda i bakgrund, mantel, klänning och så vidare. Att ha ett akvarellpapper där man målar upp och skriver upp vilka färger man använder till vilka partier i ikonen. För man kommer till exempel inte ihåg vilken blå det är och vad man blandat den med. Särskilt inte om man målar på en ikon i flera år. (Jag skulle väl säga att jag nästan inte kommer ihåg det från ena dagen till den andra heller).

Efter vi talat om allas ikoner tog vi lite foto. Och sen var det dags för välsignelse av de ikoner som var helt färdiga. Det var alltså de ikoner som var inoljade. Det var en fin stund i kapellet.

Sen åt vi lunch och vi fick tacka Wetterhus och husfolk som tagit så bra hand om oss under veckan. Vi har fått så god mat och efterrätt till både lunch och middag.

Irma berättade att detta var hennes sista kurs på Wettershus. På grund av hälsan så kommer hon inte tillbaka och leder kursen nästa år. Men Patricia räknar med att komma. Och vi var många som gärna kommer tillbaka. Det är inte klart vilken vecka det blir. Vi kunde ju konstatera att det var lite för varmt just den här veckan. Både för oss och för ikonerna. Emultionen och färgerna betedde sig helt annorlunda än normalt.

Efter lunchen så fick de som ville stanna kvar och göra det sista. Det var ett par timmar med arbete och uppbrott.

Nu är alltså ikonbubblan slut. Men det betyder inte att jag inte kommer att måla på ikonerna. Men det gäller att ta sig tid och göra plats för allt.

Nu lägger jag upp dagens foton. Så får jag återkomma lite senare med lite mera tips och listor  - sådant som jag tagit till mig under den här kursen.
Morgonmässa i kapellet

Utsikt utanför huvudbyggnaden

Alla ikoner som vi arbetat med denna vecka på ett eller annat sätt.

Kursdeltagarna med ledarna Patricia och Irma.

Även fotografen är med på bild!

Våra duktiga lärare Irma Wikman och Patricia Jäverbrandt

Välsignelsen av de färdiga ikonerna, i kapellet.

Eva, Irma, Patricia och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...