torsdag 16 juli 2015

Hämtar inspiration

Ikon på altarbordet på Hjälmareds folkhögskola
Jag vet inte hur ni är - men jag har i alla fall blivit mycket mer intresserad av olika ikoner sen jag började på kurser. Jag går fram och tittar i närbild. Jag studerar små streck. Ser hur man har gjort olika lösningar.

"Hmm… ser man skarven? Har de använt mycket vitt? Varför har de gjort en sån här lösning här? Oj, så fina streck…" och annat far igenom mitt huvud.

Just nu är jag på ett familje/sommarläger på Hjälmared. På altaret inne i kyrkan där vi har bibelstudium varje förmiddag står det en stor ikon. En stor Jesusikon. Den är vackert målad. Guldet ligger på väldigt fint - man ser inte en skarv någonstans. Alla streck är vackra och tydliga.

Det är sådan saker man lägger märke till när man gått på kurs…
Och som också gör att man än mer kan njuta av ikonen - jag vet vilket enormt arbete, i bön och handling som ligger bakom.

Det är sådana vackra ikoner som gör att jag får mer inspiration till att vilja fortsätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...