måndag 6 juli 2015

Det här är bra att ha med sig när man åker på ikonmålningskurs

När mina barn gick på scouterna fick vi alltid en packlista när de skulle på hajk. Jag ser nu den här listan som min "packlista" när jag ska åka på ikonkurs. En del material kan man ha hemma (behöver man inte ha med sig på varje kurs) men det mesta kan man ha nytta av (man vet ju aldrig…)


Jag hade önskat att jag hade fått den här listan innan jag åkte. (jag kommer kanske att fylla på den allt eftersom jag kommer på fler saker.)
Om du åker på kurs så kolla med kursledaren om det är något särskilt du behöver med dig.
  • Bra mjuka penslar med ekorrhår (Jag använde mest nr 1, nr 2 och nr 5 - det klarar jag mig bra på hittills)
  • Lugn vaxduk som går att torka av (när du åker på kurs kan det hända de har)
  • Stadig vattenburkar, minst två (du kan använda vanliga glasburkar, jag använde en tacosåsglasburk samt barnens vattenfärgsburk)
  • En burk eller ett ställ att förvara penslarna i när du målar (jag använde en tacosåsglasburk)
  • En skalpell med rundad kniv
  • En flughatt (ett sånt där "tält" man ställer över tårtan eller maten på sommaren)
  • Paletter för att blanda färgerna. Här kan du också skaffa dig några äggkoppar - det är bra att blanda större mängd färg i. Paletterna behöver du också när du blandar ihop färgerna. Du kommer att behöva många. Finns billiga i konstnärsaffärer. (Det kan vara bra att ha en särskild låda för det här materialet - om du ska ta hem färgerna i paletterna och äggkopparna från kursen)
  • Akvarellpapper att testa färgerna på.
  • Ett handlovsstöd när du målar större ikoner.
  • Plastskedar (att ta färgpigmentet med). Det går bra med vanliga skedar också. Men du ska inte använda dessa skedar till något annat sen. Vissa färger är giftiga.
  • Ev en liten spruta eller pimpett (att ta vatten och ägg med).
  • Plastfolie (att täcka färgerna med så de inte torkar ut för snabbt när du går ifrån).
  • Små platsburkar med bra lock (till färgpigment eller att blanda färger i). (Jag har använt fryst löjromsburkar samt små marmeladburkar, ni vet de där små presentburkarna. Även romburkar går att använda. Förr fanns ju filmburkarna - de är svårare att få tag i i dag. Finns dock i välsorterade konstnärsaffärer.)
  • Förstoringsglas (behövs särskilt när du målar små ansikten och små detaljer).
  • Sax
  • Ett litet bordsstaffli (finns på IKEA) att ställa upp Ikonen för att se den lite på håll eller ha förebilden på.
  • Målartejp
  • Anteckningsblock och penna (både vattenfast samt blyerts), suddgummi.
  • Kalkeringspapper/Arkitetritpapper (som du ritar av skissen på och sedan för över på din pannå)
  • Förvaringslåda till ikonen samt ett fint, mjukt tygstycke att svepa in ikonen i
  • En pärm och plastfickor. Man får ofta material att sätta in i pärmen
  • Ett förkläde (jag behöver det eftersom jag spiller och ofta torkar av mig på kläderna)
  • Ett provrör (man har det och blandar färgen och stöter färgpigmentet med.) 
  • En linjal (du kan sätta möbeltassar på den så du inte skadar ikonen)
  • Edet Torky-papper (finns säkert om du är på kurs - men bra att ha hemma om du målar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...