tisdag 30 juni 2015

Gör om och gör rätt

Så var första hela dagen till ända

Vi vaknade till en underbar sommarmorgon (om än något kylig i början) och efter morgonbönen i kapellet fick vi frukost. Därefter skyndade vi oss alla till målarsalen för att få börja sätta på bladguld på våra ikoner. Och allas ikoner var så fina och alla började sätta på bladguld - utom jag.

Tydligen hade jag inte varit tillräckligt noga när jag satte på klistret och framförallt inte när jag torkade bort klistret efteråt - så det befanns vara olika tjockt och detta skulle påverka guldet.

Så det blev bara att göra om och göra rätt.

Vad läraren gjorde då var att ta en tuss och doppa den i terpentin och sedan försiktigt torka bort allt limmet som suttit på min ikon i 12 timmar. Försiktigt, försiktigt. Sen var vi tvungna att sätta dit nytt lim. Men då tog vi ett som bara behövde 3 timmar på sig att torka - och så blandande vi upp det med terpentin, för att det skulle torka lite fortare. Och sen hjälpte fröken till att lägga på denna blandning.

Först bad hon en bön och en välsignelse - sen satte hon igång.
Och det skulle vara lika blankt som blankis. En is där det inte fanns en krusning, inte ett korn på isen. Och det lyckades. Sen var det bara att vänta. Medan alla de andra satte på guld så fick jag vänta.

Då tog jag fram min andra ikon, Kristusikonen som jag också håller på med. Det visade sig att jag målat på för mycket linjer som inte behövdes så de fick jag ta bort. Och sen målade jag bakgrunden. Men det blev inget bra alls. Så det slutade med att jag satt och skrapade och slipade bort färgen och började om från början.

Gör om och gör rätt!

Det är en tålamodsprövande sysselsättning det här.

Efter middagen fick jag sätta på guldet. Oj, det var inte lätt. Försiktigt, försiktigt så fick man dutta fast guldet. Sen fick ikonen vila i flera timma till och först efter kvällsmaten fick jag också börja borsta bort det överblivna guldet på min ikon och göra den iordning. Men jag har inte börjat måla på den ännu. Jag har däremot målat lite mer på Kristusikonen.

Jag tycker just nu att vecken är himla besvärliga. Men det blir till att fråga fröken i morgon.

Det är spännande att tala med de övriga kursdeltagarna. Många har varit på den här sommarveckan och kursen flera gånger - några har också gått andra kurser. Vi jämför lärare och tekniker. Det är tydligt att det finns många skolor. Himla roligt är det - men tålamodsprövande! Gör om och gör rätt!




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...