söndag 28 juni 2015

Att få måla en ikon

I många år har jag längtat efter att få måla en ikon. Jag tycker att det är så vilsamma bilder. Och sen är det så vilsamt att motivet redan bestämt i förväg och jag måste bara göra det som någon säger åt mig att göra.

Så jag har just målat färdigt min första ikon. Det är en bild med Maria och Jesusbarnet.

Den har jag gjort på en kurs som har varit vissa veckoslut i Härlanda församlingshem med Karin Grönlund som lärare.

Karin Grönlund är akvarellmålare och ikonmålare. Här kan du läsa mer om henne>>

Här är bilder från den kursen. Jag ska försöka leta upp de bilderna jag tog i början också.

Det är spännande att se att även om vi hade samma grundbild så blev ikonerna så olika varandra.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...