måndag 24 juni 2019

I Guds tystnad får jag vara

Den här är målad av vår lärare. Det är tänkt att den som jag målar ska se något liknande ut sedan. 
I dag började årets ikonmålningskurs på Wettershus. I år är temat Den helige aposteln Petrus - för att vi ska kunna komplettera vår Deesisrad med ikoner.

Jag tror inte jag kommer att sätta upp mina ikoner i en Deesisrad hemma. Men det är roligt att ha möjligheten.

Under veckan kommer vi att få mer undervisning om Den helige aposteln Petrus - men ni vet kanske att hans attribut är nycklarna (Sankte Per) och han har också ofta en bokrulle eller en stav.

Det var roligt för över hälften av deltagarna är nya för i år och det är ju kul. Att det finns ett intresse för att måla ikoner.

Som vanligt när vi börjar så bestämmer vi oss för vilket motiv vi vill skriva (som det heter när man målar ikoner). De olika motiven är olika stora. Vi väljer rätt storlek på pannån. Motivet ska få plats på plattan och glorian ska vara innanför.

Här är motivet överfört till pannån.
Sen tar vi ett tunt genomskinligt papper och kalkerar över hela motivet på det. Alla linjer, och noga är det. Därefter går det att göra på lika olika sätt. Antingen så stryker du färg på baksidan av detta papper och kalkerar direkt på pannån genom att fylla i linjerna igen. Eller så gör du som jag gjorde. Jag gjorde mig ett kalkeringspapper genom att stryka färgpulver på ett vanligt vitt papper, la detta sedan emellan och fyllde i linjerna igen.

Resultatet blir ju samma - men fördelen (tycker jag) är att originalet inte är kladdigt. Behöver jag använda det igen för att fylla i en linje så kan jag bara lägga kalkeringspappret just under där jag behöver min linje och skadar inte det övriga som jag kanske har målat redan.

När motivet är överfört på pannån så fyller jag in linjerna igen. Jag har hela tiden använt färgpulvret och färgen bränd Sienna eller bränd terra sienna.

Alltså har jag tre gånger ritat samma motiv och samma linjer. Det finns något väldigt bra med det - jag lär känna motivet och är jag noga i det här momentet så har jag mycket igen senare i min målning.

Det jag också hann med i dag var att lägga på guld på staven och glorian. Då börjar jag med att måla shellack där det ska sättas guld. Detta för att kunna sätta lim under guldet. Shellacken ska vara tunn och fin. Det behövs några lager och mellan varje lager kan man slipa. Är det inte jämt så blir guldet fult.
Här har jag lagt på shellack.

Sen använde jag ett lim som jag fått, där det går att sätta guld på efter 15 minuter. Men det är mer vanligt att använda ett lim där man får vänta 12 timmar. Men inte jag, hej och hå, fort ska det gå. Vi får hoppas att mitt guld kvar i morgon.
Här ser du guldet, innan jag borstat bort runt kanterna.

Så var det detta med tystnaden. Det är väldigt skönt att vara tillbaka på Wettershus igen. Här är bedövande vackert, trots att gården ligger kanske 50 meter från motorvägen. Jag känner mig lite trött och ska nog försöka använda tiden till att varva ner också. Även om det är vansinnigt roligt att måla. Jaja, får väl se hur det går med det. Men många vackra blommor finns det.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...