torsdag 27 juni 2019

"Jag ska gråtande kasta mig ner..."

"Jag ska gråtande kasta mig ner..." är en psalm av Anders Frostensson. Den finns inte med i Svenska kyrkans psalmbok, men har funnits med i ett av de tidigare tilläggen. Jag kom att tänka på den psalmen i dag när jag satt och målade. Jag försökte få till de där förbaskade vecken i manteln och det bara ville inte. Det kändes så himla hopplöst och omöjligt och svårt och... jag ville bara kasta mig ner och gråta kändes det som. Och jag tyckte inte jag kunde fråga fröken heller, för det var så dåligt så det var liksom ingen idé - det kändes oreparerbart.

Men jag målade på, suckade, målade, målade och målade - och plötsligt så gick det att skymta ett veck eller två. Plötsligt så blev det ändå något. Livet lättade något. Det betyder inte att det har gått smärtfritt därifrån. Nej, nej, nej... långt därifrån.

När jag skulle försöka börja med skjortan eller kiton som den heter på ikonspråk - då blev det totalt fel. Så jag tog bort alltihopa och har börjat om från början. Jag tog bort det med hjälp av vatten. Det vill säga jag tog en pensel med vatten och blötte ner färgen. Sen torkade jag av penseln och sög upp färgen som hade lossnat. Till slut så fick jag bort det som skulle bort. Och sen, när det har torkat, går det att måla på ett nytt lager färg.

Här kommer nu några bilder på vad som har hänt med min Petrus idag.
Här har jag fått till vecken litegrann. Jag tror jag är på det som kallas andra uppljusningen här. Den ska ljusas upp ännu mer. Jag har också målat första blå vecken på skjortan (kitos)


Sen när jag hade försökt att måla andra uppljusningen på vecken så blev det helt hejkonbejkon. Så jag bestämde mig för att ta bort alltihopa. Det gör jag här, med hjälp av vatten och pensel.

Nästan klar.

Och så här blev det när jag tagit bort all den blå färgen som jag lagt på basfärgen. Sen är det till att måla det mörkblå igen och fortsätta uppljusningarna)
Det är klart att det går att få hjälp av vår lärare. Hon är fantastiskt duktig och hjälper till precis på den nivån som varje elev behöver. Här går hon igenom med en av deltagarna olika moment i ikonen och vad som ska göras härnäst.
Elev och lärare tittar på ikonen och går igenom de olika momenten som gjorts och vad som ska göras härnäst.

 Jag har försökt att vara duktigare på att skriva upp vad jag gör med färger och sånt den här gången. Vilket också är bra när man, som jag, tar bort och börjar om från början med vissa moment. Och så här har jag gjort när jag jobbat med de olika uppljusningarna. För att komma ihåg vad jag har för färger och i vilken ordning de kommer så skrev jag - direkt på paletten (det går bort med vatten sen när jag är klar.)
Här kan du se mina små anteckningar på paletten. Så vet jag vilken färg jag använt till olika saker och kan gå tillbaka om det skulle behövas.

I går hade vi undervisning om Simon Petrus. Han hette ju Simon först och fick sedan tilltalsnamnet Petrus, Kefas (klippan) av Jesus. Vi fick lära oss att han var ungefär lika gammal som Jesus. De hade troligen träffats innan Jesus kallar honom, eftersom Jesus hade besökt Petrus svärmors hus när han var i Kapernaum. Simons bror heter Andreas och det var han som först blev kallad av Jesus.

Simon Petrus lämnar allt - han var troligen gift - men lämnar allt och följer Jesus. Han är ganska hetlevrad och agerar snabbt. Han lovar att alltid följa Jesus och trots detta så förnekar han Jesus tre gånger. Gång efter annan så händer det saker. Och trots allt detta - så väljer Jesus ut honom att bygga sin kyrka. Klippan. Och Jesus säger att han ska få himlens nycklar och det som är bundet på jorden ska vara bundet i himlen och det som är löst på jorden ska vara löst i himlen.

Det är därför Petrus har nycklar som sitt attribut. När det är två nycklar så symboliserar detta det som är löst i himlen och det är är löst på jorden. När det är tre nycklar så symboliserar det biskopsämbetet. (jag har inte mina papper på rummet så jag kommer kanske inte riktigt ihåg.)

Jag undrar förstås vad hans hustru och troligen hans barn sa om att han plötsligt drog iväg med Jesus och lämnade familjen. För han kom ju inte tillbaka. För efter Jesus himmelsfärd åkte Petrus ju runt och missionerade och var biskop och byggde kyrka. Vad hände med hans familj då?

Men det är också trösterikt att veta att Jesus väljer en man som trots alla sina brister, gång efter annan, får en så stor uppgift av Jesus. Det ger hopp även för en liten lort som jag.

I dag har jag också lärt mig att den där lilla bågen ovanför överläppen heter filimun. Det hade jag ingen aning om - men vi har en läkare med på kursen i år, så nu fick vi alla lära oss något nytt. Amorbåge tror jag den kallas också. 


Så här har vi det när vi sitter och målar.
Vi börjar dagen med att måla.

Och vi avslutar dagen med att måla - även om leden är lite glesare vid 23-tiden på kvällen.


Och jag har ju redan flera gånger sagt att här är väldigt vackert. Så nu kommer lite blombilder och solnedgång.



Här är det fina lilla kapellet där vi firar morgon och aftonbön.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...