fredag 28 juni 2019

Morot eller morot

Vilka faser har min ikon genomgått i dag? Vi börjar med den lilla genomgången innan jag berättar mer om dagen. Här kommer några bilder.
Så här såg Petrus ut i morse när jag kom. Inget hår och skägg, inget ansikte, inga veck i skjortan, osv, osv...

Petrus är ju gråhårig, så nu har jag blandat till en färg som kallas Reft (titanvitt, lite svart och lite gulockra). Jag har lagt på ett första lager lockar.


Sen började jag lägga på uppljusningarna i ansiktet. Den första uppljusningen man lägger på är ju en varm färg som kallas "morotsfärg" pga likheten med en morot. Men min färg blev helt fel. När jag hade lagt på första lagret och det torkade så såg det helt hejkonbejkon ut. Gör om och gör rätt.

Här har jag en ny morotsfärg som är betydligt rödare. Jag använde ljus orange och gulocka och som ni ser så är det djupt morotsfärgad.

Här har Petrus fått ögon. Och lockar och veck i skjortan och mer uppljusningar i manteln. Men jag ser nu att det ser ut som han tittar upp i taket - jag får se om det går att ordna i morgon.
Vi har som sagt lagt morotsfärg i dag och börjat med ansiktet. Vi hade en mycket pedagogisk genomgång där vi fick pröva att måla på papper först. Mycket bra! Men som jag skrev under bilderna ovan så lyckades jag inte blanda till min morotsfärg så bra - så den såg jättekonstigt ut när den torkat. (Fast att jag tyckte den såg väldigt bra ut när jag började måla).
Det kan också vara så att jag hade för lite ägg i färgen. I vilket fall som helst så blandade jag till en annan färg och gjorde om.
Här ser du färgen till vänster som är den färgen som jag använde och färgen till höger som var den första färgen. Det är lite skillnad.

En i gruppen har gått andra kurser och lärt sig ett helt annat sätt att ljusa upp ansiktet. Hon använder inte samma sorts sankir i botten, inte alls den olivgröna som vi andra använt. Utan hennes är ljusare. Och sen lägger hon inte på morotsfärg på det viset som vi gör utan helt andra färger.
Det är alltid resultatet som räknas - inte vägen dit. Och det finns ju flera olika skolor för hur en ikon kan målas. Det ska bli spännande att se vad det blir för skillnad på resultatet.

En annan praktisk grej som en av deltagarna hade med sig var den här hemmagjorda penselhållaren.

Nu fattar jag inte hur jag bär mig åt för att vrida bilden. Men det är en vanlig tavellist, en L-list. I den listen har hon sågat upp lite "tänder", som penslarna kan vila i utan att rulla runt eller färga ner omgivningen. Superpraktisk, stadigt och väldigt enkel.

På kvällen har vi gått igenom vilka kläder människorna på ikonerna har och varför. Jag har inte pappren här så jag ska inte återge det nu, jag får återkomma till det. Men - allt detta bestämdes ungefär på 500-talet. Så mycket av det modet som fanns då - framför allt i hovet osv blev rådande även för ikonerna. Det här att alla har ett klavus-band till exempel. Det var något som höga ämbetsmän osv gick omkring med för att visa att de var aktningsvärda. Och då fick ikonmänniskorna det också. Känns ju inte riktigt klokt egentligen, men nu är det som det är.

Ikonerna är avbildade med de kläder där man känner igenom dem från när de vördade Gud eller hur de var klädda när de blev helgon. Alla apostlar har "egna" färger, vilket gör att du kan känna igen dem på olika ikoner, eftersom de har färger och attribut som talar om vilka de är.

På morgonbönerna berättar vår kaplan mer om Simon Petrus - det är bra att kunna få lära sig mer om honom och hjälper oss att komma lite närmare personen som vi målar.

Hur långt har de övriga deltagarna kommit idag - här kommer en snabb titt på deras ikoner.
I morgon har vi den sista hela dagen. Och vi har massor kvar att göra. Uppljusningar, ögon, hår, ramar, fix och pill...











1 kommentar:

  1. BEHÖVER DU ETT DRIVT LÅN EMAILL OSS NU FÖR DIN FASTLÅN
    (remy.credit111@gmail.com) whatsapp: +46769618757
    behöver du ett lån ??, Vad är dina finansiella behov? Vi ger ut lån från minst 1000kr till högst 100.000.000,00kr med behaglig varaktighet som sträcker sig från 1 till 50 år till en mycket reducerad ränta på 2%. Behöver du ett affärslån? Behöver du ett personligt lån? Vill du köpa en bil? Vill du refinansiera? Behöver du ett inteckningslån? Behöver du ett enormt kapital för att starta ditt affärsförslag eller utbyggnad? Har du tappat hoppet och tror att det inte finns någon väg ut och dina ekonomiska bördor fortfarande kvarstår? Tveka inte att kontakta oss för eventuellt affärssamarbete Kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com whatsapp: +46769618757 Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...