tisdag 25 juni 2019

Det var det här med linjer...


 Så har ytterligare en dag gått av kursen. Det är skönt att vara på Wettershus. Här är väldigt vackert som jag berättade igår. Vi får väldigt god mat och går inte hungriga en minut på den här kursen. Här är utsikten från mitt rum.
Utsikten från mitt rum.
I dag har jag fortsatt på min Simon Petrus. Här kommer några bilder på vad som har hänt under dagen.
Så här såg det ut när jag kom i morse. Lite bakgrund och guldet sitter på.

Här har jag målat klavusbandet (det brandgula) och skjortan. Den är mörkt blå i botten, kommer sedan att ljusas upp.

Här har jag börjat måla manteln. Den ska vara mörkt brun i botten. Jag "lyfter" med linjerna allt eftersom, det hjälper sedan när uppljusningarna ska målas.

Här har jag börjat med första uppljusningen på skjortan. 
När du målar en ikon så är det alltid bra att skriva upp - hela tiden. Skriv upp vilka färger du använder, måla gärna upp ett färgprov. Det är också bra att skriva upp exakt vad du har gjort och kanske till och med när. Vår lärare är exemplarisk.

Hon har exakt vilka färger hon har använt till allt. Dessutom skriver hon som en dagbok när hon målar en ikon, så hon vet exakt vad hon har gjort. Jag vet ju att detta ska och bör göras, jag försöker, men det blir inte så bra som vår lärare. Men jag märker ju att jag har nytta av de anteckningar som jag gjort. Så jag rekommenderar det varmt. Verkligen!!!
Vår lärare visar sina anteckningar för ikonen.
Det har varit trögt i dag. Jag tycker liksom inte att det händer något och jag är väldigt medveten om att jag inte är så himla bra på att måla raka och fina linjer. Och det blir än mer tydligt när jag ska göra uppljusningar. Då behöver linjerna vara distinkta - samtidigt som det ska vara många lager och det ska bli skuggningar. TRÅKIGT! Men jag måste verkligen öva på det här.

Kanske är det så att jag behöver måla med torrare pensel - det vill säga använda mindre vatten. Och kanske behöver jag också använda tunnare färg (vilket innebär att man lägger fler lager istället).

Hur går det för kamraterna på kursen då? En av deltagarna ägnade förmiddagen åt att ta bort färgen hon målat på manteln, för att sedan byta till en annan färg.
Här sitter en av deltagarna och skrapar bort all den gröna färgen som hon målat på manteln. Det blev dels fel färg (nyans) och dels blev det för tjockt.

Här sitter hon nu och målar på en brun färg istället och har redan börjat med uppljusningarna.

Här kommer en presentation av vad de övriga deltagarna håller på vad och vad de har gjort.
En av deltagarna håller på med en ängel. En rolig ängel med en liten knut i skjortan.

Detta är en annan version av Petrus. Här har deltagaren börjat lägga på sankiren (bottenfärgen till ansiktet)

En av deltagarna som gått på fler kurser. Här är mantel, skjorta och klavusband samt bakgrund nästan färdiga och sankiren är på plats.

En av deltagarna håller på med Sankt Johannes som var temat förra året.

En av deltagarna började på sin Petrus i dag och hann så här långt.

Ytterligare en version av Petrus - där han ska stå i en Deesis-rad och peka mot Jesus.

Här är en av deltagarna som målar på uppljusningar på manteln.

Jag skrev för övrigt fel igår - det ska vara Deesis-rad (och inget annat) jag ändrar i den förra bloggposten.

Ikväll fick vi lite undervisning om aposteln Petrus också. Men det får jag skriva mer om i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...