söndag 30 juni 2019

I efterdyningarna av kursen

Så har jag varit hemma i nästan ett dygn. Igår avslutades kursen på Wettershus. Vi började morgonen med mässa i kapellet. Sedan var det frukost och därefter fick vi sitta och måla fram till middagsbönen och lunchen kl 13.00.
Utsikt från frukostbordet
Utsikt över det vackra kapellet med det fina grästaket.

Jag blev nästan klar. Inte riktig klar - men nästan.

Efter lunchen så städade vi undan - och därefter ställde vi upp alla ikonerna och tittade på dem och pratade lite om dem. Det är lika fascinerande varje år när vi ställer upp ikonerna bredvid varandra. Trots att vi använt samma förlaga, trots att vi målar "brun mantel och blå skjorta" så blir de olika ikonerna så olika varandra.
Vi har vernissage och pratar om de olika ikonerna.

Tre olika Petrusikoner.

Ytterligare tre ikoner av Petrus. (Min är den längst till vänster)

Den till höger är ytterligare en bild av Petrus.

Lars-Anders berättar om de olika ikonerna.

 Och så klart tog vi också det obligatoriska gruppkortet. (Tyvärr var en av deltagarna inte närvarande när vi tog fotot).


Hela gruppen med sina ikoner. (förutom en deltagare, samt jag då)
Så klart vill jag också vara med på bilden!

Jag har planerat att komma med några fler bloggposter, för att skriva om bland annat Petrus som vi fick information om. Samt om detta med kläderna som vi hade undervisning om en kväll.

Jag såg själv när jag hade min Petrus bredvid de övrigas att jag behöver mer och tydligare linjer runt ögonen. Dessutom finns det lite mer småfix att ordna. Jag har inte gjort mig av med färgerna, utan de ligger kvar på paletterna för att kunna väckas till liv och användas igen.

När vi hade haft vernissagen gick vi alla till kapellet med våra ikoner och fick dem välsignade. Det var fint. Vi la ikonerna på altaret/bordet i kapellet och sen läste Lars-Anders lite olika texter och vi bad.


Så trots alla besvärligheter den här kursen (också) så har jag ändå varit ganska glad när jag målat.
Foto Lars-Anders Kjellberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...