söndag 17 mars 2019

Sista dagen på kursen

Att tre dagar kan gå så fort. Och det gör det ibland, särskilt på en ikonmålningskurs

Söndagen ägnades givetvis åt målning. Men också åt gudstjänst - där Eva fick berätta om ikoner i gudstjänsten.

Under hela gudstjänsten låg en av de färdiga ikonerna på altaret för att efter gudstjänsten, vid en enkel bön tillsammans, välsignas. Det var fint.

Efter kyrklunchen målade vi ännu mer och och några av deltagarna blev nästan helt färdiga med sina ikoner. Vi andra har en del kvar - men ser fram emot kursen i oktober på Åh, då vi kan få måla mer på våra ikoner.


Och så här såg min ikon ut när jag åkte hem.
Den vita klädnaden målas inte bara med vit färg. Utan den har grundats med annan färg för att få liv. Som ni kan se så har jag grundat både med blått och med rosa - och kommer att lyfta det vita mer och mer. Jag har använt både titanvitt (som täcker) och zinkvitt (som man "zer" igenom).
Och så har jag kvar massor att göra.
Ansikten, händer, mer veck i kläderna, glorior, texten - ja, det är en del.

På lördagskvällen hade vi ytterligare ett undervisningspass och även ett under dagen. Då visade Eva flera olika You-Tube-klipp för att visa att det finns mycket instruktionsfilmer för olika ämnen.
Här är en film till exempel
https://www.youtube.com/watch?v=riYXUnk_BBI




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...