söndag 17 mars 2019

Så längt hann jag i dag

Jag kom ju tillbaka ganska sent på fredag kväll till kursen efter att jag varit i Göteborg. Jag missade tyvärr fredagskvällens undervisning. De hade gått igenom olika ikoner och sånt.

Jag ägnade nu lördagen åt att försöka måla på min ikon. Jag började med att lägga på guld. Det såg fint ut från början, men sen visade det sig att jag missat med limmet - så det blev hål i guldet. Jag har fått laga några gånger och jag tror jag behöver laga i morgon också. Det går alltså inte att vara vara bara noggrann - det gäller att vara extra övernoggrann...

Sen har jag försökt att måla grundfärgerna på mina personer på ikonen. Sankiren är klar på ansikten och händerna.
Sen är det kläderna.

Då var det lite lurigt, för en av personerna har en vit/grå klädnad. Men tittar man noga så ser man att det är lite mer rosa under på ena och lite mer grått under på andra. Så jag har målat rosa under där det ska vara det. Och sedan lite mer blått under där det ska vara det. Sen ska det bara till uppljusningar. Eller hur...??? Ja, det har inte varit lätt.
På med guldet. Det gick åt fem ark.

Vi använder vattenbaserat lim och det är alltid bra att spara det som blir över, när det ska lagas ett litet hål någonstans.

Borsta försiktigt bort överflödet. Man borstar längs kanten, inte mot.

Här har jag börjat med underfärgen för det som ska vara vitt, fast med lite rosa underton. Och målat Santa Sofias blå underfärg.

Här har jag fyllt i det som ska vara vitt med blå underton, samt den röda dräkten.

Här har jag fyllt i den gröna dräkten och alla linjerna.

Så här långt hann jag ikväll. Jag har börjat försöka ljusa upp det som ska vara vitt. Jag har fyllt i akvarellguld på hals och manschetter. Och så har det tjejerna fått grundfärgen till håret. Så får vi se hur den ser ut i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...