lördag 16 mars 2019

Herre förbarma dig!

Jag tror inte folk är kloka! Eller rättare sagt - folk är inte kloka!!! Åtminstone inte vissa människor. Återigen störs vi i ikonbubblan av fruktansvärda nyheter om ett vansinnes- och terrordåd, den här gången på Nya Zeeland. När jag var på ikonmålningskurs här i april 2017 skedde dådet i Stockholm - nu på Nya Zeeland.
Varför är människor så korkade? Vad är det för fel?

Ja, det enkla (!?) svaret är kärlek. Avsaknaden av Guds kärlek. För de motiv som driver de här människorna som gör sådana här vansinnesdåd är inget annat än ondska och världens bortvändhet från Gud.

Käre gode Gud, låt oss människor bli fyllda av dig!

Ikonbubblan sprack - men bara för en stund. För jag kommer inte låta ondskan ta över! Aldrig!!!

Vi har börjat vår kurs och det är tre helt nya ikonmålare med på kursen. Det tycker vi andra är bra, för då får vi den basinformation som vi så väl behöver varje gång. Övning, träning och upprepning - det är det som gör susen.

Därför började vi idag, efter att Eva presenterat kursinnehåll och upplägg och vi berättat om våra ikonerfarenheter, att välja motiv. Därefter ritade vi av motivet på ett tunt papper. Därefter gjorde vi oss ett kalkeringspapper genom att gnida in engelskt rött på ett vanligt papper. När vi kalkerade av tejpade vi fast bilden på bordet och sedan tejpade vi fast det tunna pappret över. Så var det ingen risk att den skulle flytta på sig.
Här sitter vi så flitigt och koncentrerat och målar.

Alla stora linjer, glorior, veck och ansiktslinjer ska föras över - för de kommer att behövas senare.

Jag har ju valt en bild med fyra ansikten. Den heliga Sofia med sina tre döttrar - Tro, hopp och kärlek. Jag trodde att jag skulle sitta och kalkera av hela dagen, men döm om min förvåning när jag plötsligt var klar. Då var det till att föra över bilden till brädan. Nu förde jag bara över de yttre linjerna, som jag sedan fyllde i. För jag skulle sätta på guld.
Så här görs ett kalkeringspapper. Ta lite färgpulver (i det här fallet engelskt rött) och gnid sedan in det på hela pappret.

Efter att linjerna är kalkerade över så fyller jag i linjerna med en tunn pensel och i det här fallet också engelskt rött.

För att kunna sätta på guld så måste underlaget först penslas med schellack. Ett par gånger och så ska de slipas för att det ska vara helt slätt. Precis som underarbetet under en tapet är det viktigaste för resultatet, så är detta underarbete också viktigt. För är det inte slätt så kommer det att synas när guldet kommer på.
Här har jag målat schellack på ikonen, där det ska sitta guld. Detta för att få en slät och tät yta mot limmet och guldet.

Men så visade det sig att Eva inte hade tillräckligt guld med sig. Hon hade istället fått med sig silver. Men det ville jag inte ha. Däremot så skulle jag ett ärende ner till Göteborg på kvällen och kunde därför hämta guldet hemma hos henne. Så imorgon hoppas jag kunna få sätta på det.

Istället började jag med sankir-färgen, på alla ansikten och händerna. Det är så svårt att få till det bra. Färgen blandas ju med gulockra och lite svart. Och så ska det målas många gånger, ganska tunt och åt olika håll, så att det täcker, täcker, täcker...
Här målar jag på sankirfärgen.


Jag får titta ordentligt i morgon om det ser bra ut.

En av deltagarna har skaffat sig en ny väska till alla sina saker. Det är en ganska stor verktygsväska. I den så ryms alla hennes saker och den löstagbara överdelen rymmer alla hennes färger. Mycket praktiskt och lätt att bära med sig.
En stor verktygsväska kan rymma mycket ikonmålningsgrejer

Och här ligger alla färgerna praktiskt till hands.

Nu här det hög tid att gå och lägga sig - så att jag ska hinna med att måla och sätta guld i morgon. Och jag går till sängs med bönen Herre förbarma dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...