torsdag 14 mars 2019

Nu är det dags igen...

Nu är vi på Åh stiftsgård och förbereder kursen som ska starta i morgon kl 9:30. Det ska bli så roligt.
Kursen är full och det är fyra som står på väntelista - men det blir ju en ny möjlighet att komma i höst också 18-20 oktober 2019.

Eva, vår ledare för kursen, kom med bilen full av saker och kassar och prylar. Nu är allt framtaget och uppställt. På borden ligger det ikonmålningsböner, det ligger informationspapper och står en hög med färger på varje bord. Motivet som kursdeltagarna så få måla är en Jesus, en ängel eller en Maria.

Själv kommer jag att måla Santa Sofia. Det är en ikon jag har tittat på under en längre tid och jag har samlat på mig olika ikoner med det motivet på min Pinterest-sida. Till slut hittade jag en variant som jag tyckte var bra, med halvfigurer. Santa Sofia är på bilden med hennes tre döttrar Tro, Hopp och Kärlek.

Ikonbilden har jag kopierat upp i lagom stor storlek till en platta som jag hade. Nu håller jag på att föra över motivet till ett kalkeringspapper. Det gäller att vara noga och inte slarva (det är inte min bästa gren - men jag får öva mig). Det som saknas i det här momentet kommer att bli svårare att få ordning på längre fram.

Nu har vi ätit kvällsmat och snart ska vi gå och lägga oss - så vi orkar med hela dagen i morgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...