lördag 16 mars 2019

Penseltvätt och penselvård

En gång när jag gick en akvarellkurs så började läraren med att säga "nu ska vi lära oss att doppa penseln i vatten" - jag trodde jag skulle smälla av. Men som allt annat så var det ju faktiskt en viss teknik.

Och penslarna är ju vår bästa vän när vi målar. Det finns flera olika sorter och storlekar. Om du hittar en riktigt bra pensel med bra spets så går det oftast att måla mycket med den, både breda partier och små smala streck - det handlar om penselföring.

Men penslarna ska tas om hand också. Och våra penslar går att göra rent i bara vanligt vatten. Skölj ur ordentligt och torka sedan av (stryk penseln försiktigt) på ett hushållspapper. Penseln förvaras sedan liggandes på bordet eller ståendes (med borsten uppåt) i en burk.

Om du känner att penseln ändå måste bli lite mer ren så kan du använda såpa. Gör rent penseln lite i såpan, vrid spetsen försiktigt med handen, så kommer såpan in i fästet och det blir riktigt rent. Sen sköljer du ur.

Om du har en pensel som du känner tappat spetsen och det är svårt att få till så kan du doppa den i mjölk, forma till spetsen och låt den torka. (Skölj alltså inte bort mjölken, den ska stelna!) Sen har du fått till formen på penseln igen.

Det finns penslar med ekorrehår - de är mjuka och håller färgen väldigt bra. Det går att måla med mycket torr pensel.

Det finns penslar med mårdhår. De är lite hårdare och håller inte färgen lika bra (för den som kan känna skillnad - jag märker ingen skillnad). Dessa penslar kan vara bra om du vill ha en styv pensel och gör att streck eller så.

Och sen finns akrylpenslarna, där spetsen är ännu hårdare. Och behöver du det när du ska dra ett streck så använd den penseln.

Solfjäderpenseln - en väldigt mjuk pensel som är bra att använda när man lägger på guld. Den används för att borsta bort i kanterna.

Jag förvarar alla mina penslar ståendes i en glasburk på mitt skrivbord när jag målar. Så är de skyddade och jag har bra överblick.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...