torsdag 28 juni 2018

Det gäller att välja rätt färg

Daga fyra av kursen är klar. I morse vaknade jag tidigt (vaknade till och med innan väckarklockan) och hann måla lite innan morgonbön och frukost.
Så här långt har mina kurskamrater kommit på sina olika ikoner, när jag gick och tittade på morgonen.








Som ni ser så har vi hunnit till lite olika moment och framförallt så ser man också att vi har olika stil - även om vi målar samma motiv. Det är spännande.

Vi har hållit på med uppljusningarna i dag. Lagt på morotslagret som vi gick igenom igår och sen blandar man upp detta med mer gult och lite vitt och lägger på mer och mer ljus. (Och då menar jag att man lägger på mer och mer färg, fast väldigt tunt).
Så här blev det med en av mina ikoner under dagen.
Så här såg Jesus ut med bara Sankir - bottenfärgen.

Ja, jag ber om ursäkt för det här - men jag fattar inte hur jag på ett enkelt sätt lyckas vända på bilden. Men här ser ni hur jag lagt på första laget med morot i alla fall.

Här har jag lagt på fler uppljusningar på moroten. Och trixet är då att varje uppljusning ska läggas flera gånger. Även om det heter uppljusning två. Så ska man göra uppljusning två flera gånger. Sen går man till uppljusning tre - och så gör man den flera gånger. Det fattade ju inte jag första åren. Jag trodde man gjorde varje uppljusningen en gång. En, två tre.

Här har jag fyllt i Jesus ögonlinjer. 

I dag har vi också haft besök av en massör, så vi har kunnat boka in oss för massage. Och det gjorde jag. På eftermiddagen var jag och fick en hel timmes taktil massage - det var SÅ skönt! Även om jag missade en hel målartimme så var det så värt! Så det ska jag göra i morgon också - då hon också är här.

På kvällen hade genomgång av proportioner. Det finns proportioner i allt måleri - hur förhållanden är till varandra. Och i dag fick vi en genomgång av proportionen av huvudet - med näsa, ögon, mun, ansikte, hår och gloria. Och också hur en helkropp ser ut. Det var en mycket bra genomgång. Jag har tyvärr inte pappren med mig på rummet - men jag kan ta en dag och blogga om det.

Efter genomgången hade vi aftonbön och i dag hade jag anmält att jag ville dela något. Så jag skriver ett särskilt blogginlägg om vad jag sa vid aftonbönen.

Sen gick vi tillbaka och målade. Och jag fick för mig att jag skulle måla ögonen. För det hade vi ju just gått igenom. Det är meningen att man ska måla ögonen med olika färger på linjerna för att det ska bli bra. Så jag hade nogsamt skrivit upp det. Och sen gjorde jag tvärtom.  (Jag får skylla på värmen). Resultatet så ut så här på min ikon.
En totalt stirrig blick - nog för att Johannes var vild - men så vild var han nog inte. Så det blev till att lyfta bort den färgen och ta bort linjerna. En blöt pensel, som blöter upp färgen, En torr pensel som fångar upp färg och vatten - och vips så är linjen borta.
Blöt upp den linjen du ska ta bort med en blöt pensel med fin spets.

Ta sedan en torr pensel och "lyft" bort vatten och färg.

Sen målade jag ögonen med rätt färg på linjerna. Det ska vara Terra sienna på översta linjen och understa linjen. Det ska vara oxidbrunt över ögat/pupillen. Irisen ska också målas med oxidbrunt likaså pupillen.  Uttrycket blir betydligt mildare än första försöket.


 Även den här gången håller vi på att göra om och göra rätt. En av deltagarna har med en ikon hemifrån som hon trodde att hon kunde förbättra. Men det visade sig att halsen var ganska fel målad, dessutom var färgen pålagd i så tjocka lager att det inte fungerade att reparera. Så nu sitter hon och skrapar bort hela ansikten på ängeln för att göra om från början. För hon var väldigt nöjd med allt annat. Den här gången gick det att skrapa med skalpell (helst en med rundat blad).
Här har hon börjat skrapa hela halsen - men när vi gick hem så var hela ansiktet borta. Men i morgon kommer det nog till ett nytt!.
Det har varit en fruktansvärt varm dag i dag - och det är varken bra för oss människor eller för färgen - den nästan torkar innan den hinner till pannån - trots att vi har airconditioner i rummet. Så det är segt. Men på kvällen har det börjat blåsa lite och det är skönt. Innan vi går och lägger oss så står alla dörrar öppet - för alla har närmare 30 grader på sina rum.

Men i morgon är det lovat lite svalare väder och det ska bli skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...