måndag 25 juni 2018

Så var vi på Wettershus igen!

Utsikten från vår målarateljé.
I dag har jag anlänt till Wettershus, för att tredje året i rad gå en ikonmålningskurs. Vi har samma ledare som förra året och i år är temat Johannes döparen. Tanken är att vi ska måla Johannes för att kunna komplettera och få den tredje ikonen och därmed grunden för en ikonostas.

I en ikonostas är det Kristus i mitten. Till höger om honom (vänster om man tittar på ikonostasten framifrån) är Maria - modern (utan Jesus) och till vänster om Jesus (fast höger då om man står framför) så är det Johannes döpare. Han som kom före och bad bud om Jesus.

Vi kommer att få undervisning om Johannes under veckan och också om ikoner och på fredag ska vi få ha en frågestund.

Här på Wettershus är det lika vackert som alltid, när det är högsommar. Blomsterängarna står prunkande, Vättern ligger spegelblank och solnedgångarna är makalösa. Och så får vi god mat och regelbundet andakter, så vi mår gott.

Vi kom hit kl 15 och började med introduktion och kort presentation av alla. Det var en kursdeltagare som var helt ny.  Efter introduktionen gick vi till vår atelje och satte igång. Först skulle vi välja vilken Johannes vi skulle måla, det var lite olika varianter. Och de var lite olika stora. Och sen var det dags att kalkera av, som vi gör på den här kursen. En av deltagarna hade inte gjort det så. Hon målade istället i linjerna direkt på pappret (på baksidan) och sen överförde hon detta till pannån (målarbrädan) och så fyllde hon i med samma penna (en mjuk teckningspenna) de linjer som behövde förstärkas.
Här har jag fört över bilden till pannån, men det är innan jag har fyllt i linjerna.

Här syns det lite tydligare.


Vi andra gjorde som vi alltid gjort, först kalkerade av motivet till ritpapper (typ som smörpapper), sen för över detta på pannån (det är många linjer som ska fyllas i). Då börjar vi med att gnida in pappret med färgpulver (bränd umbra) så att pappret blir som ett kalkeringspapper.

Ett tips är att göra några streck på pappret och ner på brädan, så man har några riktmärken, när man har det fasttejpat - för att när man senare behöver fylla i linjer lätt ska kunna få motivet rakt.

När vi har fört över motivet så fyller vi i motivet med en pensel med bränd umbra. Jag tänker att detta är många moment och det är många gånger vi fyller i samma linje. Men det går också att man lär känna motivet och linjerna. Inte helt fel.

Därefter fick vi som ville ha guld, lägga guld.

Då ska ytan på brädan först förseglas med schellack. Det läggs på i flera lager och tydligen med korta drag. Jag gjorde fel och tog långa drag. Inte bra. Men jag fick ihop det till slut. Schellacken torkar snabbt och sen ska den slipas så att den blir alldeles slät. (Blunda när du känner med fingrarna på ytan, då kan du lättare bedöma om den är slät eller inte.)

Sen lägger man på Mixion, som är ett lim. Det kan torka i 3 timmar eller 12 timmar innan det går att lägga på guld. Beroende på luftfuktighet, värme och allt möjligt. Men det finns också varianter som torkar betydligt fortare. Jag kunde lägga på mitt guld betydligt snabbare än tre timmar - det är varmt i rummet där vi är. ( I år har de skaffat en airconditioner i rummet - det är skönt, men den blåser mycket på de som sitter precis under). Det gick hyggligt bra att få på guldet.

Därefter har jag målat vingarna (jodå, Johannes har nämligen vingar eftersom han har attributet "Budbärare" som ängel betyder - därför har han vingar på den här ikonen) och sen målade jag pälsen (eftersom Johannes hade päls.) Jag fick inte riktigt till den färgen - får göra om det i morgon.

Men vet ni - det är så skönt. Jag känner ingen press, jag känner inte - "oj, jag hinner inte, oj vad långt de andra är" - utan jag tänker bara, jaha... nu har jag kommit så här långt. Vad kan jag göra nu?

Jag fick en liten dipp innan jag åkte. Jag ställde upp alla mina ikoner i soffan hemma och tittade på dem. Kritiskt... Det var inte så bra. Oj, vad jag inte kände mig nöjd med särskilt mycket.

Så nu när jag är här så får jag väl försöka tänka på att försöka lära mig så mycket som möjligt.


Så här vackert var det utanför kapellet efter aftonbönen.

Vackra färger att blanda.

En kompis på altanen.

Utsikten från mitt rum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...