lördag 30 juni 2018

Flitens lampa

Jag gick just från vår målningslokal - men jag var inte sist som lämnade. Kvar satt min vän Eva och målade - trots att klockan närmar sig 00:30. Men det är sista kvällen och vi ska måla under förmiddagen i morgon - sen är det dags att ha miniutställning och plocka ihop innan vi åker hem vid 17-tiden. Så vi vill verkligen hinna med - särskilt de moment där vi vill ha tips från vår lärare.
Eva är den siste att lämna salen sista kvällen på kursen.

Utanför har vi den här vackra utsikten.

I dag har vi talat mer om uppljusningarna.
Så här ser de olika stegen ut när vår lärare gick igenom dem på blädderblocket. (I normala fall är det alltså grönt under.
Första uppljusningen med morotsfärgen. Man täcker nästan hela ansiktet. Vi använder flödig färg i första omgången, då går det att föra runt färgen så att mest färg hamnar där man vill att det ska vara starkast. Det gäller att det är plant underlag.
Andra uppljusningen (som sker flera gånger i flera lager) Här används en färg med lite, lite vitt i (samma basfärg). Områdena blir lite mindre och man lägger på färgen med "torr pensel och torr färg". Det vill säga du tar färg på penseln, stryker av den och sen torkar av den, sen målar du. Det kommer lite och du kan styra färgen. Och du lägger på i flera lager för att nå önskad styrka på den här nivån.

Tredje lagret - med ljusare färg. Och nu minskas områdena ännu mer. Men fortfarande mest färg där det ska vara som ljusast. Fortfarande med "torr" pensel och flera lager, så du har kontroll över färgen.

Sista lagret (beroende på hur stort ansikte kan man behöva göra fler lager). Ljusast färg, fortfarande torr pensel. Fortfarande flera lager. Här har läraren markerat ögonen och ögonbrynen så det skulle vara lättare att se var vi ska lägga uppljusningarna. Eftersom detta är Johannes har han rynkor, vilket markeras med skuggorna på kinderna.

Min vän Eva, som var med mig första gången när jag var här för fyra år sedan, är nu en driven och mycket duktig ikonmålare. Hon har varit på flera olika kurser, med olika lärare och har lärt sig flera olika tekniker och målar mycket hemma också.
Hon är otroligt duktig på att hålla koll på färgerna. Så här gör hon.

Varje ikon Eva målar har hon koll på. Hon skriver upp vilka färger hon använd i kläder och bakgrund och hon gör ett litet färgprov. Vilket gör det enkelt att gå tillbaka när hon behöver kolla någonting.
Jag vet att jag har skrivit det här förut på bloggen, att man ska göra så här. Tyvärr är jag inte lika duktig som Eva på att göra det. Men jag rekommenderar verkligen alla att göra så här. Det underlättar så otroligt mycket.

Jag har skrivit mycket om torr pensel. Det är inte helt enkelt att förstå vad det egentligen är. Men tänk dig att du doppar penseln i färgen. Då får du upp en massa färg i penseln. Sen skrapar du av penseln mot paletten, som man brukar göra. Därefter torkar du av penseln på ett papper - så att den är nästan torr. Men det är den inte - det finns massor med färg kvar. Sedan kan du måla. Det kommer färg på ikonen, men det flödar inte och det rinner inte eller kommer ut i stora klumpar. Du har full koll på färgen och kan stryka försiktigt, försiktigt så att det blir jämna lager utan skarpa kanter.

Bli inte missmodig om du inte fattar vad det här är. Det har tagit mig ungefär fyra år att fatta. Både hur man gör och varför det är så bra. Och ändå lyckas jag inte särskilt bra. Men kolla här hur Evas papper ser ut när hon målar. Hon torkar av penseln hela tiden, och har både kontroll över hur färgen ser ut och när hon lägger på färgen på ikonen.

Ett torkpapper för att få en "torr pensel".

Så här ser pappret ut när.




Själv har jag försökt att tänka ut vad jag ska göra för att hinna bli klar, så att jag får hjälp med det jag behöver. Jag har målat uppljusningar, men ska kolla i morgon om det kanske behövs ett lager till. Jag har gjort de sista livgivande linjerna - men de går ju att måla över om jag inte är nöjd.

Jag har gjort glorian på Johannes döparen. Den gör jag med hjälp av en passare och flytande färg. Det gäller att få passaren att sitta på rätt ställe och att färgen flyter på som den ska. Och peppar, peppar - det gjorde den när jag gjorde glorian. Så nu har min Johannes fått en gloria.

Det gäller som sagt att mäta ut var passaren ska sitta - och sen gäller det att sätta något under passaren så att man inte förstör ikonen. En av deltagarna gjorde ett skydd med hjälp av ett plastlock som fungerade utmärkt som skydd, som jag kunde använda.



Sen tänkte jag också att jag skulle göra en liten ramlinje runt ramen. Även detta görs med hjälp av passare, eller rättare sagt ett ritstift, linjal och färg. Men där gick jag bet. En sida lyckades bra. Den andra sidan lyckades inte riktigt lika bra. Sida ett och två på den andra ikonen misslyckades totalt (jag tror det berodde på linjalen.). Jag gav upp till slut (efter att jag fått tvätta bort färgen.) Det blir till att försöka igen imorgon.

I morgon (eller rättare sagt, senare i dag) börjar vi lite tidigare, för vi firar morgonmässa på morgonen. Jag lyckades ju försova mig till morgonbönen i morse (pinsamt, för jag hade satt väckarklockan, men skulle bara vila ögonen lite...) Men det går inte i morgon, nu blir det hårda pix och upp i ottan för att hinna med allt.

Vi har njutit av lite svalare väder i dag - även om vi fortfarande har det varmt i målarateljen. Och vi njuter av vår fantastiska utsikt, som byter skepnad hela tiden.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...