torsdag 28 juni 2018

Jag ska bara tvätta Jesus öra!

"Jag ska bara tvätta Jesus öra" - citatet kommer från vår kursledare strax innan vi avslutade för kvällen. För vi målar ju inte bara - vi tar också bort färg när det blir fel. Och nu behövde örat på en ikon rättas till - så då blev det att tvätta bort lite färg.

I dag har varit en varm dag. Och den började för min del med att jag försov mig (brukar inträffa minst en gång varje kurs, tror jag). I vilket fall som helst så trodde jag att jag satt min klocka - men det hade jag visst missat. Så jag som vaknade först kl 03.00 och sen somnade jag om och vaknade först kl 08:45, när det var morgonbön. Men jag hann till frukosten.

Idag var det en av deltagarna som visade upp sina ikoner. Personen hade målat en hel ikonrad - en så kallad Deesis eller ikonostas.
Se fler bilder på Deesis>>

I österländska kyrkor är ju ikonostaser gigantiska och upptar en hel vägg med ofta manshöga ikoner av Jesus, Maria, Johannes, helgon, änglar och andra heliga personer. Men har du en ikonostas (eller Deesis) hemma så har man Jesus i mitten, Maria, Johannes, ärkeänglarna och Simon Petrus och Paulus.
Här är hela ikonraden som en av deltagarna har gjort genom åren. Ärkeänglarna är inte klara, de saknar namn.

Sen har vi också haft en gemensam genomgång för hur man lägger på första uppljusningen på ansiktet. På den här kursen använder vi morotsfärg som man blandar till av gulockra och lite rött (av någon pigg röd färg). Sen läggs det på flödigt. Vår ledare visade mycket pedagogiskt på en teckning hur och var man lägger på första uppljusningen.
Det här är den första uppljusningen som görs på ansiktet och halsen. Den läggs på med flödig färg och man för då färgen så att det mesta hamnar där det ska vara ljusast. Sen kommer vi att lägga på fler lager, men då med "torr" färg. Nere i hörnet är en förstoring av ögat - den här inte till den stora bilden.





 Jag har inte hunnit börja med uppljusningen ännu, jag har haft fullt upp med en massa olika linjer på båda de ikoner jag målar. Det jag däremot har hunnit är att göra färdigt Johannes mantel med alla veck. Och tro, det eller ej, den här gången blev jag ganska nöjd. Jag hade en bra pedagogisk förlaga och jag fick till det ganska bra tycker jag. Än så länge... Trixet är att både göra de olika uppljusningarna och samtidigt fylla på med det mörka så det blir tydligt. Jag jobbade både bakåt och framåt så att säga, parallellt.
Uppljusningarna på Johannes mantel är klar. Jag har fyllt i stödlinjerna i ansiktet och håret på båda ikonerna - men det syns inte på kortet. I morgon ska jag börja göra morotsfärg i ansiktet och håren.
Så här ser det ut när jag jobbar vid mitt skrivbord. Vi har olika förlagor som vi använder när vi målar och tittar på så att det ska bli bra.
På kvällen hade vi undervisning, I dag satt vi ute i den härliga ljumma sommarkvällen. Vi pratade om Johannes och hans olika attribut - det vill säga de grejer som Johannes brukar ha med sig på ikonen för att man ska veta att det är han. (Förutom att det också står på ikonen alltså.)

Johannes brukar ha kamelhårspäls på sig under mantel. Det står i bibeln att Johannes hade kläder av kamelhår. Den pälsen brukar vara blå. Och det är för att symbolisera vattnet - eftersom Johannes döpte till omvändelse. Det så kallade Johannesdopet.

Johannes kan också ha en skriftrulle - eftersom han var budbärare om Jesus. Han kan ha vingar, eftersom han är budbärare. Ibland kallas han också för öknens ängel. En ängel har vingar och en stav. Är det en större ikon är det ofta ett träd med en yxa också. För att symbolisera bibeltexten "redan är yxan satt till trädets rot" och för att påminna om Johannes starka och allvarliga predikningar.

Vid aftonbönen fick vi i dag vittnesbörd från en av deltagarna som berättade mycket personligt om en ikon som hon har målat, vad den har betytt för henne och hur hon har målat den och varför. Det var mycket fint och visar också hur viktiga dessa bilder (ikoner) är.

Vi fick också lära oss att skillnaden på en ikon och en vacker tavla är att ikonen är ett fönster mot himlen. Ikonen ska inte bära känslor. Ikonen ska möta dig, visa på de olika attributen och hjälpa dig att möta det helgon som är avmålat. Jämförelse med en vacker bild på Maria och Jesusbarnen målat på västerlänskt vis. Vacker, mjukt och med mycket känslor. Men det visar bara på en kvinna och ett barn. Inget mer. En ikon visar på Maria som Guds moder, hon visar på Jesusbarnen som är barn, kung, allhärskare och allt sådant. Det är skillnaden.

Vi har också mycket frågor på vägen. Dels rent praktiska frågor om måleriet, men också om ikoner, varför det är på visst sätt och inte på andra. På fredag ska vi få ha en frågestund och då är vi lovade att få alla (!) svar.

Jag har lärt mig en ny sak den här gången. Det var en av deltagarna som hade numrerat sina målarpaletter.  Och det var ju så himla smart!
En av deltagarna har satt nummer på sin målarpalett.



Vad är det bra för undrar du? Jo, när man gör olika uppljusningar och veck och skuggor så använder man samma färg men spär ut den med vitt eller annan färg, så att den blir ljusare och ljusare. Förr har jag alltid gjort för lite färg, och sen har jag aldrig haft kvar av någon "gammal" uppljusning som jag har behövt. 

Den här gången gjorde jag en rejäl bytta med grundfärgen (i en äggkopp) och sen numrerade jag upp paletten så jag visste vilken uppljusning jag hade var. Så enkelt - fattar inte att det tog fyra år att komma på det! Plastfilmen är helt nödvändig nu när det är så varmt - färgerna dunstar ju snabbt som ögat i värmen.
Här är min gröna färg till manteln.


Här är mina blå till pälsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...