söndag 9 april 2017

Nej, nej, jag blev inte färdig....

Nej, så klart blev jag inte färdig. Var det någon som trodde det? Nä, inte jag heller. Anledningen var bland annat att jag var tvungen att gå ifrån efter lunchen för att vara med på Åh Stiftsgårds vänners årsmöte. Nu tog det inte så lång tid, men det var ändå värdefull tid som försvann.

Vi började tidigt på morgonen och målade håret. Det gäller att "lyfta upp" linjerna eller se till att fylla i dem efteråt, eftersom de är lockarna som vi sedan fyller målar fram håret.

Här har jag precis börjat fylla i håret med första färglagret. Men sen blev det inte så bra och jag målade över alltihopa. Det första färglagret använder man också för att måla Jesus skägg.
Först målade vi med en ganska mörk röd/brun färg.  Och som vanligt målar man många lager. Därefter tog vi en lite mer gul/brun färg och fyllde i lockarna. Sen gjorde vi den lite mer gul och fyllde i lite mindre. Det är viktigt att inte fylla i hela håret - för då ser Jesus ut som om han har en peruk. Det gäller att få fram lite skuggor och lockar i håret - om än stiliserat.

Min Jesus fick ett helt hejkonbejkon hår - så till slut så gav jag upp. Jag målade över alltihop med en mycket mörkare brun och ska börja om från början. Men de andra deltagarna lyckades mycket bra med att måla dit håret på Jesus.

Efter gudstjänsten och lunchen var jag borta och då målade de dit ramen. Inga-Lill hjälpte till med ett ritstift och en linjal så det blev en skarp linje. Mycket snyggt. (Jag fick göra det senare).

Här ser ni min första uppljusning som fullständigt misslyckades (och den nya mörkbruna färgen som han fått i håret: I pannan har han alldeles för ljus färg och alldeles för tjock färg. Ni ser kanterna i pannan. Sen försökte jag lyft bort så mycket färg som möjligt och jämna ut färgen så gott det gick.
De hade börjat på första uppljusningen i ansiktet när jag kom tillbaka. Det finns olika skolor för uppljusningarna (precis som det finns olika skolor för hur sankiren ska se ut). I dag så blandade vi gulockra, engelsk röd, lite cinnamonröd och pyttelite vitt. Det blev för alla en mycket bra färg och de lyckades få till uppljusningen fint. Men inte jag. Jag hade alldeles för tjock färg och lyckades lägga på ett tjockt lager med färg - det blev så fult så hälften kunde varit nog. Jag försökte med hjälp av pensel och äggemultion, lyfta bort så mycket färg som möjligt och försöka bre ut färgen. Det lyckades så där. Jag försökte sedan lägga i lite grönt i färgen och det blev lite bättre - men långtifrån bra.

Inga-Lill visar före på sin bild och det ser så enkelt ut. Men hon har ju övat lite också. Det gäller att ha ganska torr pensel och lite färg i penseln - och det är där jag tror jag gör fel. Jag har alltid för mycket färg och min pensel är alltid för blöt. Det är mycket lättare att få kontroll över färgen om det inte är så mycket.

Ja, ja, gör om - gör rätt! Jag har tagit hem min inte helt färdig ikon och hoppas kunna sätta mig och jobba med både håret och ansiktet.

De övriga på kursen gjorde en uppljusning till och sen fick de lägga på lite rouge på Jesus. Då tar du  några korn cinnamonröd som man försiktig sätter under kindbenen på Jesus. Och lite på halsen och lite i pannan. Och plötsligt kommer han lite mer till liv. Därefter målade alla (utom jag) dit de små livgivande linjerna.

Men vi har varit mycket nöjda med kursen. Alla ville gärna ha en kurs till så jag hoppas att det kommer att gå att ordna. Kanske blir det en Maria-kurs eller en Ängla-kurs. Det har varit fantastiskt att få vara i retreathuset på Åh, kunna gå på tidebönerna och vara med på högmässan i dag. Och god mat har vi fått och en massa fika. Och trevligt har vi haft - även om tragedin i Stockholm drabbade oss hårt då det visade sig att en av de omkomna var god vän med en av deltagarna.

Det har varit så fint att få sitta i lugn och ro och få koncentrera sig på Jesus mitt i alltihopa och få lämna oro och ängslan i de gemensamma tidebönerna. 
Här är alla deltagarna på kursen med sina ikoner. Vi är ändå väldigt duktiga för att ha målat i bara tre dagar. Och de flesta hade aldrig målat en ikon förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...