lördag 8 april 2017

Sudda sudda...

I dag har vi jobbat på bra. Och fördelen med att ha en kurs där man också sover över är att man kan få jobba lite till på kvällen. Ikväll har flitens lampa lyst över våra bord och vi har målat linjer.

Och då konstaterar vi att det är så himla viktigt att ha en bra pensel. Tyvärr hade några av deltagarna fått tag i penslar som släpper hår och som delar sig i spetsen. Inte så bra. Det bästa är helhårspenslar som håller färgen bra och som kan håller ihop spetsen.

Min älsklingspensel!
Jag har själv en älsklingspensel som har just de egenskaperna. Det är en Roullott (tror jag det står) 1410 Squirrel, Russia, nr 5. Den använder jag nästan till allt. Den kan jag måla stora breda områden med och jag kan måla smala streck med spetsen.

Så, vad har hänt i dag då.
Vi målade på sankir på ansiktet och håret.

Så här såg ikonen ut på morgonen. Vi började lägga på sankir, ansiktsfärgen. Den täcker man både ansikte och hår med.


Sen började vi med att måla manteln och därefter målade vi conclav-bandet och därefter målade vi dräkten. Givetvis började vi med uppljusningarna också.
Här har jag målat manteln och börjat med uppljusningarna.


Det är inte lätt och framförallt så är det inte lätt att förstå att ett lager med uppljusningar inte bara ska göras en gång utan flera gånger innan man börjar med uppljusning lager två. Som även det ska göras flera gånger.



Jag lyckades givetvis klanta mig. Jag hade färgerna till vänster om min ikon. Och färgpaletten och till höger om ikonen. Och när jag skulle blanda till färg till manteln så lyckades jag droppa färgkorn på min ikon. Och det var inte bra. Det gick inte att blåsa bort. Men - jag har en "suddpenna" som jag mycket försiktigt sudda bort färgkornen.

Blå färgkorn på min gula bakgrund.

Suddar försiktigt, försiktigt bort de blåa kornen med suddpenna och borste.





















Alla deltagarna målar koncentrerat och frågar läraren om det är något oklart. I morgon ska vi måla dit ansiktet. Under kvällen så har vi suttit och målat gula linjer på den röda dräkten.
Så här ser min ikon ut när jag är klar för dagen. Ansiktet och håret är kvar. Och ramen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...