lördag 1 april 2017

Ikonverkstad

Här sitter vi och är flitiga.
I dag har jag varit i Fässbergs församlingshem ett par timmar. Min vän Eva har ordnat så att vi kan träffas där och tillsammans hjälpas åt med ikoner som vi vill få färdigt eller att börja på en ny.
Själv hade jag bara möjlighet att vara där ungefär halva tiden, men det var ändå roligt.

Men jag inser att det är skönt att få ha tid när man ska måla. Det är mycket material som ska fram, man vill ha sin arbetsplats komplett och eftersom jag var tvungen att ge mig iväg efteråt så kunde jag inte ta med allt i dag.

Jag tog med mig två av mina ikoner och tittade lite på dem. Målade lite på en av dem. Det blev mest prat för min del i dag.

Nästa vecka ska jag till Åh stiftsgård för att vara med på ikonmålningskurs fredag-söndag. Det ska bli bra. Det är skönt när man kan sitta i lugn och ro i flera timmar och måla.

Det finns fortfarande platser kvar till kursen på Åh stiftsgård - skynda dig att anmäl dig så kan du vara med när Inga-lill Berglund lär oss måla ikon.
http://ikonmalningskurs.blogspot.se/2017/03/ikonmalning-pa-ah-stiftsgard-7-9-april.html

Eva förbereder sig för att lägga på extraguld.
I dag skulle Eva lägga på ett särskilt klister som luktade som vört. Jag kommer inte ihåg vad det heter nu. Det särskilda klistret läggs på där det ska läggas guld - sen har Eva också kalkat runt för att när hon lägger på guld så ska guldet inte fästa på färgen. Limmet var tvungen att torka 1-2 timmar innan Eva kunde lägga på guldet och jag hann inte se innan jag var tvungen att gå.

Vi tittade på utskrifter av olika ikoner och jämförde de olika motiven. Det var intressant att se de olika stilarna och färgerna. Och jag tycker att det är intressant att se att det är olika när man ser en färgbild och en svart/vit bild av samma motiv. Vissa saker blir lättare att se när det är svart/vitt istället för färg. Det kan man tänka på .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...