söndag 26 juni 2016

Väskan är packad...

I morgon bär det iväg till Wettershus igen för att gå en ny kurs och måla ikon. Jag ser fram emot det jättemycket. Egentligen skulle två av mina nära vänner vara med också - men båda fick tyvärr förhinder på grund av jobbet så jag får åka "själv".

Men det gör inget. Jag vet ju att några är "återvändare" som jag träffade förra året. Och några är nya som jag får lära känna. Härligt.

Jag satt och tittade på min blogg från förra året och inser att jag nog borde kollat in lite mer just den här bloggposten.
http://ikonmalningskurs.blogspot.se/2015/07/det-har-ar-bra-att-ha-med-sig-nar-man.html

Bra saker att ha med sig. Jag tror att det mesta finns - men jag är inte helt säker.

Det jag däremot är helt säker på är att jag har med mig nästan alla mina ikoner. Det är i princip bara två ikoner jag är färdig med. Dels den ikonen jag gav till min bror i födelsedagspresent. Dels den första ikonen som jag målade. De andra ikonerna har jag fortfarande kvar lite olika mycket på. Jag hoppas kunna färdigställa dem under veckan. Och börja på en ny.

Vi ska måla  "Den undergörande Guds moder av Tikhvin". Ska bli intressant att få höra om den och lära sig måla den. Undrar hur stor den är.

Jag är egentligen inte så superförtjust i den typen av ikon. Jag tycker att Maria och Jesus är för avståndstagande till varandra. Jag gillar den ömma modern bättre. Men vi får se vad som händer i morgon!

Fortsättning följer hoppas jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...