torsdag 30 juni 2016

Nästa år på Wettershus!

Jag har glädjen att meddela att det redan nu är klart att det blir en ny kurs med Patricia i ikonmålning nästa år på Wettershus. Det blir samma vecka (26) och det innebär att kursen nästa år börjar den 26 juni kl 15.00 och slutar lördagen den 1 juli kl 16.00. (Den uppmärksamme noterar att kursen startar två timmar senare än i år - men håller i andra sidan på två timmar längre.) Så det är bara att "save the date" i kalendern och hålla utkik när det går att anmäla sig via Wettershus webbsida>>

Okidoki - då återgår vi till dagen. Min ikon som jag började olja in i går behövde mer olja i dag. Den var torr på sina ställen men inte på andra. Så under förmiddagen hällde vi på mer olja. Det var den här.
Linoljan som man oljar in ikonerna med.  

I kväll så upptäckte vi att ikonen nästan var färdig. Då var oljan klibbig och "torr" och vi fick gnugga in och förflytta det sista. Vi hoppas att vi inte behöver fylla på mer olja i morgon.

Jag ska svara på en fråga som jag fick efter mitt första blogginlägg i veckan också. Frågan var varför man börjar med guldet när man ska måla ikoner. (eller skriva ikoner som är det korrekta uttrycket).

Men åter till guldet. Jag trodde kanske att det berodde på att det är en sån komplicerad process och för att hinna med schellack och lim och torkning och allt så var det viktigt att börja först. Och det kan väl vara en del av det. Men den viktigaste är nog att guldet fastnar så lätt i färgen. Och om man då har målat hela ikonen först och sen ska sätta på guldet så är det risk att guldet fastnar på fel ställe. Därav att man startar med guldet.

I dag har vi jobbat vidare med våra uppljusningar. Det var banne mig inte lätt alls. Här är karta över hur färgerna blir ljusare och ljusare.






Det är de fyra lagren som man försiktigt lägger på. Ni kommer kanske ihåg den här bilden.
Här ser du hela serien på en gång. Underlaget är sankir. (gulockra och lite svart)

Här är lager ett och lager två. Det första lagret kallas för morot (gulockra och rött). Det lägger man i princip över hela. Men inte riktigt.

Lager två och lager tre. Då tar man i mer gulockra.

Lager tre och lager fyra (som är det "sista lagret) kan man ha i en uns vitt.

Lager fyra och "lager fem" det vill säga det färdiga ikonansiktet. 


 Vi hade en liten samling i dag också innan lunch och då talade vi om händer och fötter. Att händer och fötter är nästan lika viktiga som ansikten (man gör också samma typ av uppljusningar på dem). Händer och fötter kallas för "små ansikten". De kan se mycket konstiga ut - men det är så det är på ikoner. Det är tvådimensionellt. Och det är den viktiga händelsen som är i centrum och som är viktigast så perspektiven kan också bli lite konstiga ibland.

Öppenhetens rum med utsikt över Vättern
Så här vackert sitter vi i "Öppenhetens rum". Man anar Vättern i bakgrunden och vi ser Visingsö. Vädret är skönt för att sitta inne (förra året var det ju värmebölja den ikonmålningsveckan). Nu är det lite sol, lite regn, lite mulet. Helt perfekt.

Efter lunch i dag så fanns det möjlighet för oss att få massage! Det var en i husfolket här på gården som hade sådan utbildning så vi fick alla lite taktil massage. Det var så skönt! Och det behövdes när man sitter koncentrerad och spänner sig och nästa slutar andas när man ska dra ett streck.

Jag glömde ta en bild på hur långt jag kommit i dag. Jag har målat lite band och lite annat - när jag inte fick till ansiktet längre. I morgon får Patricia hjälpa mig.

På kvällen så talade vi om ikonostaser i ortodoxa, ryska och grekiska kyrkor. Att ikonerna är den del av deras liturgi. Hur viktiga de är för dem. Vi pratade också lite om olika symboler på ikoner. Om det tex är ett rött tygstycke någonstans på ikonen så symboliserar det att händelsen äger rum inomhus - fast det ser ut som de är ute. En ikon innehåller inga skuggor. Och guld är egentligen inte guld utan symboliserar ljus. Och så pratade vi om hur vi som är lutheraner och protestanter ser på ikoner  - hur det var när vi växte upp och hur det är nu. Mycket spännande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ikonostas

I morgon är det redan sista hela dagen att måla. Många av deltagarna är morgontidiga och är uppe och målar lite innan morgonbönen och frukost. Och många sitter kvar på kvällen också. Jag är inte där på morgonen och jag stannar lite på kvällen. Men jag är trött och känner att jag behöver sova (och blogga förstås!)

Fortsättning följer i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...