onsdag 29 juni 2016

Intensiv dag med filmvisning

I dag vaknade jag i tid (hade ställt min egen väckarklocka). Sen har det gått i ett hela dagen i princip.
Efter morgonbön och frukost så började vi måla. Alla såg till att de hade målat på sankiren på alla partierna - det var uppgiften på förmiddagen.

Jag oljade också in min första ikon. Den som jag målat när jag gick kurs hos Karin Grönlund. Den har torkat i över ett år nu - då kan man olja in den.
Då tar man särskild linolja (får skriva upp namnet i morgon) och så häller man rikligt på ikonen. Se till att det är täckt under bordet och att den ligger slätt. Sen gnider man in oljan över hela ikonen och sätter på ett skydd så att det inte damma på ikonen. (Jag har köpt ett sånt där flugnät/paraply. Se bara till att det inte är för stora hål i det. Någon på kursen hade hittat på TGR för 10-15 kronor täta fina)
Här häller Patricia på olja. Fem stora pölar, på ikonen.

Sen gnider man försiktigt in oljan och ser till att det täcker över hela ikonen. Det går inte att fylla på med mer olja förrän detta lager har torkat. Det är därför man tar så rikligt! Ikonen tar bara in den olja som den behöver och resten försvinner av. Så det är ingen risk att hälla för mycket.

Sen går man och tittar till den ofta. Och stryker runt oljan. De olika färgerna gör att ikonen suger olika mycket - så det gäller att se till att oljan ligger jämt på. Det har jag hållit på med hela dagen.

Innan lunch hade vi en stund där vi tittade och pratade om olika ikonmålningsböcker. Nu inser jag att hade jag varit smart så hade jag skrivit upp dem och tagit kort på dem så ni kunnat se. Men det får bli i morgon eller någon av de andra dagarna.
Vi har pratat om olika ikonmålningskurser också. Och givetvis så rekommenderas kurserna i Valamo. De har kurser på svenska. (och de har kurser för oss som aldrig blir färdiga med våra ikoner också. Skulle nog passa mig.)

Här hittar du de ikonmålningskurser de har på svenska.
http://www.valamo.fi/ikonm%C3%A5lningskurser-p%C3%A5-svenska.html

Efter lunchen hade vi ett gemensamt pass där vi lärde oss att lägga på moroten. Det vill säga det första lagret som man lägger på sankiren.

Det gäller att man blandar rätt mängd färg. Det ska vara gulockra och någon röd. Och ganska mycket rött - eftersom det är detta som sedan "slår igenom" uppljusningarna och gör att ikonen ser rosig ut.

Patricia gick igenom mycket grundligt och visade på tavlan. Mycket pedagogiskt. Och sen fick vi gå och göra själva. Jag passade på att börja måla morot på den ikonen som jag inte blev klar med förra året. Men jag behövde också stärka upp ansiktslinjer både på den ikonen och på den ikonen som jag håller på med nu. Så det tog lite tid.
Patricia målar upp ett Mariaansikte för att visa hur man ska lägga moroten.



Här visar hon hur man lägger på första lagret och hur man ska tänka.

Så här ser moroten ut på sankiren.

Sen visade hon tydligt på en bild också.


Efter kvällsmaten började vi titta på en film- "The return of the Icon" som handlade om just den ikonen  som vi håller på att måla Gudsmodersikonen av Tikhvin. Ikonen har en fascinerande historia. Den hängde i Tikhvin, men har de senaste 60 åren varit i Chicago dit den kom med en präst som räddade den från Ryssland och kommunismen. När klostret där den hängde från början var renoverat och sovjetunionen hade fallit så skulle ikonen tillbaka. Och filmen handlar just om detta. Hur prästerna från Ryssland åker först till prästfamiljen i USA som tagit hand om ikonen - det är gudstjänst i deras kyrka - de åker iväg med ikonen och den passerar en massa kyrkor på vägen till Tikhvin. Och överallt blir det fest och långa körer och parader och människor är överlyckliga. Det var riktigt rörande att se.
Här får ni se en kortversion av den 2 timmar långa filmen.

Här kommer bilder på mina ikoner så långt som jag har hunnit i dag. Tyvärr fattar jag inte hur jag ska få dem åt rätt håll...

Här har jag målat sankir och ett lager morot. Inga veck eller något annat.

Detta är ikonen från förra året. Gudsmodern från Valamo. Ansikterna är så små, så små. Men jag har fyllt i ansiktena och lagt på lite morot där också.

Den här ikonen började jag också med förra året. Ett lager morot har jag lagt här. Det saknas gloria, text och en massa annat.

Detta är den senaste ikonen jag målade. Jag hann inte måla veck i de blåa. Maria saknar också sina stjärnor - det ska jag lägga till.

Denna ikonen är nästan färdig. Jag fixade till bokstäverna igår - de hade blivit fel i Jesus monogram. Men nu ska det vara rätt. Det ska till en ljut tunn linje innanför ramen. Sen är den nog i princip färdig. Kanske.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...