måndag 27 juni 2016

På gång och "koss"-andas

Arbetsplatsen är iordninggjord. Här ser du mina ofärdiga ikoner från förra året som jag har med mig - som jag hoppas kanske kan bli klara i år.

Högen med färdiga brädor till ikonerna.

Här är den ikonen som vi ska måla på den här kursen. "Den undergörande Guds moder av Tikhvin".

En helt tom och blank bräda...

Har klippt till bilden så den passar exakt på brädan. Har tagit löst färgpulver på baksidan av pappret och sedan fyllt i alla strecken.

Pappret kommer att användas igen på den här ikonen. när man ska fylla på linjer för olika kläder eller ansiktet. Att då göra några passmärken på olika ställen så att den hamnar på samma ställe är smart.

Så här blev det när jag kalkerat färdigt det till brädan.




Det oerhört vackra låset till huvudbyggnaden.

Solen över Vättern.

Här har jag målat schellack över glorian för att försegla underlaget. Det målas i flera lager och ska vara helt slätt. Sedan målar jag på ett lim som heter mixion. Det ska torka i ca 3 timmar (finns olika sorter med olika torktider.)


När limmet är nästan helt torrt (som det känns i alla fall) så är det dags att sätta på bladguldet. Det får man göra försiktigt. Jag har klippt till lagoma remsor för att kunna sätta guld över glorian. Man släpper ner guldet, försiktigt, och sedan trycker man (inte stryker) försiktigt, men kraftigt med hjälp av en bomullstuss i en nylonstrumpa så att guldet fäster.

Så här såg det ut när jag gick hem. I morgon ska jag ta en mjuk borste och borsta bort allt överflödigt guld och det kommer att bli vackra och fina kanter. Den som kommer ihåg mina vedermödor förra året när jag skulle sätta på guld förstår att jag är ganska nöjd nu!

Jag började med fotona i dag. Det är lika bra. Efter resan hit, där vi kom i god tid (till skillnad från förra gången för den som kommer ihåg), så hann jag både bädda sängen och komma i ordning på rummet samt göra i ordning min arbetsplats för veckan innan det var dags för lunch.

Vi fick en rejäl introduktion av Wettershus som förövrigt firar 50-årsjubileum som retreatgård i år.

Och sen fick vi en introduktion till årets kurs. Vi ska alltså måla "Den undergörande Guds moder av Tikhvin". Det visar sig att det här den ikonens festvecka den här veckan - så det passar visst bra.
Nytt för i år är att vi varje kväll ska ha lite genomgång och undervisning om ikonmåleriet. Det var något som vi saknade förra gången.

Så här står det om ikonen på den här webbsidan>>
Originalet till Gudsmodersikonen av Tikhvin tillskrivs den helige evangelisten Lukas. Det sägs ha bevarats först i Antiokia, sedan i Jerusalem och därefter i kyrkan i Blakhernaikvarteret i Konstantinopel. Vid tiden för den kejserliga huvudstadens fall skall det ha förts mirakulöst till Tikhvin, 200 km. öster om St. Petersburg. Ikonen blev berömd i hela Ryssland för sina undergörande egenskaper och firas där den 26 juni (g.s.).

Tyvärr blev det inget av föredraget ikväll för en av personalen blev sjuk och fick åka iväg och kvällsmaten blev därför mycket försenad. Det hanns helt enkelt inte med. Men vi ska få det i morgon på förmiddagen istället. Och sedan på kvällen. Och vi ska få se en film om just den här ikonen också.

Vi är inte riktigt lika många på kursen i år. Tyvärr har det blivit några mycket sena avhopp. Det är en som är helt ny. De andra har gått andra kurser och sen är vi några som har gått här på Wettershus också.

Jag har blivit lovad att vi ska få särskild undervisning i hur man målar veck! Det ser jag särskilt ifram emot. Och jag känner mig väldigt glad att det gick så bra att sätta på bladguld på gloriorna för mig. Vad månde det bliva av detta?

En av de andra deltagarna fick lite problem med att sätta bladguldet. Hennes lim hade torkat lite för mycket. Då tar man till tekniken med "koss"-andning". Det innebär att man andas tungt och fuktigt nära, nära glorian. Och sen skyndar man sig att sätta på guldet. Fukten i utandningsluften gör att klistret fungerar. Och det gjorde det! 

Nu är jag trött och ska försöka sova.

I veckan ska jag berätta mer om att du kan åka till Träslövsläge i november för att lyssna på Erland Forsberg när han kommer på en kyrkfrukost eller att det blir en veckokurs sista helgen i oktober på Åh stiftsgård med ikonmålning. Men jag återkommer om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...