lördag 2 juli 2016

Sista dagen med gänget

Det blev ingen blogg i går - det får bli en kort nu i natt istället. Jag har just kommit in på rummet efter att ha suttit och målat hela kvällen (klockan var 00.30 när jag lämnade rummet.) Ville bli klar och kanske, kanske kan jag bli färdig med två ikoner. Ja, inte den som vi började måla i måndags alltså - utan två andra.

En av deltagarna på kursen kom lite senare - på onsdag morgon. Men hon är den enda som är färdig med sin ikon. Ingen av oss andra har gjort färdigt allt. Men - det är ingen tävling - det är en kurs!

Nästa år så pratade vi lite på att vi ville ha (kanske mest jag?) ikonklinik. Det vill säga att man tar med sig sina ofärdiga ikoner och får hjälpa att färdigställa dem.

I dag har vi jobbat med ansiktet. Och när vi inte gjort det så har jag målat guldränder på Jesus kläder. Vi använder akvarellguld och det blir väldigt fint.

Annars skulle jag kunna skriva om detta med ägg och vatten och sånt - men det får bli en annan dag. Penslar är också ett intressant ämne - men det får också bli en annan dag. Eller olika skolor och traditioner - det får bli en annan dag.

Vi hade en samling i dag också. Vi pratade om ögon - hur de ska se ut, vad det betyder och hur man målar dem. Och på kvällen (samtidigt som vi jobbade) pratade vi om Maria och fick höra om henne.

Nu ska jag gå och lägga mig. I morgon är sista dagen. De ikoner som är färdiga ska välsignas. Vi ska också ha en samling och titta på alla ikonerna och sånt. Det blir kul.

God natt!

Här är mina ikonböcker - jag får skriva om dem en annan dag.

Här är Patricias ikonböcker.

Så här såg ikonen ut när jag kom i morse. Så här långt har jag hunnit.


Detta är Patricias ikon som hon har målat. Det är tanken att våra ska se ungefär likadana ut när vi är klara.


På eftermiddagen hade jag fått dit Marias stjärnor och lite guldränder på Jesus.

Personalen - Husfolket - gör kanongo mat, vi har det väldigt bra! I dag hade de till och med gjort is i form av röda hjärtan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...