lördag 2 juli 2016

Odning och reda

Jag tror jag skrev det förra året - men det tål att upprepas.

Det är väldigt smart och bra att skriva upp vilka färger man använder när man målar sin ikon. Om man inte blir klar så kan man behöva gå tillbaka och fortsätta vid ett annat tillfälle. Om man då har skrivit upp vilka färger man använt, vilka blandningar man gjort så underlättar det väldigt.

En av våra deltagare var helt exemplarisk och skrev upp väldigt bra vilka färger hon använde på sin ikon.
Skriv upp vilka färger du använder när du skriver din ikon.
Så här borde jag gjort med alla mina ikoner också - det har jag tyvärr inte gjort.

När läraren kommer till din plats och ska hjälpa till så frågar hon - "Vilka färger har du använt" "har du blandat" och andra komplicerade frågor. Men hjälp av den här lappen så kan du svara på de frågora.

(Sen hoppas jag bara att jag själv ska följa de här råden i fortsättningen.)

Patricia är duktig och skriver upp. Och vi frågar ju henne, vilka färger hon har använt i sina ikoner. Och då säger hon "vänta så ska jag se vad jag skrev upp" - så återigen - skriv upp!

En annan sak - färgerna. Det kan vara smart att spara. Uppljusningarna och sankiren kan behövas under en lägre tid. Se till att du har dem i en palett tillgängligt - de kan alltid komma till användning under tide.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...