lördag 2 juli 2016

Det ser så olika ut...

När jag arbetade på min förra arbetsplats var jag ibland ute i församlingar och pratade om strukturutredningen i Svenska kyrkan. Och då var mantrat - "det ser så olika ut"...

Jag skulle kunna säga samma om ikonmålning. Det beror helt på vilken lärare du har vilken metod  du ska använda och hur man ska måla. Och då skulle jag vilja ge ett tips. Böj dig för den metoden som läraren säger du ska använda! Det blir så himla mycket enklare.

Jag tänker på några praktisk saker som till exempel äggemultionen.

På den här kursen så tog vi äggula (som vi tvättat under kallt vatten) och hällde det i en burk. Sen hällde vi på lika mycket vitt vin. Sen använde vi denna emultion och blandade med färger och nästan alltid lika mycket vatten.

På en annan kurs jag var på så använde vi inte vatten alls.

Grejen när man använder mycket ägg är att färgen "bygger" mer - det blir liksom "bulligt" på ikonen. Och färgen blir blankare.

Det blir så himla mycket enklare för dig om du gör som lärare tycker - särskilt när läraren ska komma och hjälpa dig.

Och med detta vill jag säga att det finns inte ett rätt sätt. Det finns många. Det gäller bara att välja det sättet som funkar för dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...