söndag 20 mars 2016

Schutt, schutt...

Det finns fortfarande en del kvar att göra.
I dag var sista dagen på den här kursen. Jag hann inte klart - men kom betydligt längre än jag trodde när jag gick hem igår.

Jag ska lägga till "livgivande linjer", måla ramen runtom, eventuellt förstärka en del veck. Men annars börjar jag bli ganska nöjd.

Det är lite pilligt med ögonen. Man ska inte måla för mycket vitt i ögonen. Då blir de alldeles för stirriga. Jag gjorde fel först och fattade inte vad som var fel. Men när jag målade över så blev det bättre. (se

Vi målade två olika Maria-ikoner. Den som jag målade är den klassiska som kallas Gudsmoder från Vladimir-ikonen.

Den andra ikonen som målades på kursen är målad av en samtida japans ikonmålare som hette Petros Sasaki.

Jag hittar ingen riktigt bra sida på internet om honom. Han föddes i Japan 1939 och dog i Finland 1999.
Här är vitorna mycket större och Maria
får ett lite hysteriskt uttryck.

I dag fick vi lägga på skuggorna i ansiktet. Det är svårt att få till det tycker jag. Det blir alldeles för skarpa linjer mellan de olika nivåerna när jag gör det. Jag måste öva mer på detta.

Det jag lärde mig, och som jag inte riktigt förstått förut var att varje lager ska vara ett täckt lager - dvs man kan måla varje lager flera gånger. Och sen lägger man nästa lager.

Jo, det var det här med "schutt, schutt..."
Det var ett uttryck som Inga-Lill lärt sig i somras när hon gick ikon-målningskurs. Då sa hennes lärare att de skulle ta "schutt, schutt" det vill säga - "lite, lite". "Försiktigt". Typ så.

Så här såg ikonen ut när jag kom på morgonen, efter att vi fyllt i ansiktslinjerna.
Stor koncentration.

Här är Evas ikon som hon målade i höstas.

Här går Inga-Lill igenom hur vi ska lägga ansiktsskuggorna.



Här börjar jag lägga första skuggan.

Här är första uppljusningen lagd.

Här är andra uppljusningen lagd

Här är tredje uppljusningen lagd samt lite vitt vid ögonen. Munnen har blivit röd (kanske lite för mycket, ska fundera på om jag ska göra den lite mindre röd. Överläppen är alltid mörkar än underläppen. Beroende på var man lägger det vita i ögonvitorna så tittar Maria på oss eller mot barnet.
Stjärnorna som Maria bär i din dräkt.
Här är mina ikoner som jag har målat, eller rättare sagt håller på att måla.
Här är hela kursen med sina ikoner. Några är klara, men inte alla.

Eva med sin ikon.

Bengt med sin ikon.

Anita med sin ikon.

Margareta med sin ikon.

Liv med sin ikon.

Anita med sin ikon.

Karin med sin ikon.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...