lördag 19 mars 2016

Att lära av andra och få inspiration

Dagen har gått åt att försöka komma ikapp och få ordning på min ikon. Helt enkelt övat mig i tålamod. Göra om och göra rätt.

Varför är det så viktigt egentligen?

För mig är en ikon inte bara en tavla. Det är inte bara en bild i största allmänhet. Det är en Gudsbild - en glimt av himlen. Det är klart att jag vill att den ska bli bra!

Och det är svårt. Kära nån vad svårt det är. Men jag tragglar på och jag försöker.

Jag fick höra i dag att det finns särskilda kurser i Vallamo för "ofärdiga ikoner". Jag borde kanske åka dit.
Vallamo ikonmålningskurser på svenska>>

Det är en bra idé att titta på ikoner när du ska måla. Att se de olika versionerna, att de de olika uttrycken, att se hur olika det kan bli när det är olika målare som gör en ikon.

Här kan du hitta fler ikoner och titta på>>
Här kan du också hitta fler ikoner>>
Och här hittar du ännu fler ikoner>>

Jag ska försöka hitta information om den ikonen som flera i kursen målar - jag skrev inte upp namnet. Men det är en japansk ikonmålare och jag ska skriva upp namnet i morgon och se om jag hittar mer information om honom. Ikoner är alltså inte bara gamla.

Så här såg min ikon ut när jag borstat fram guldet. Det blev ju rätt OK.

Så här ser det ut när man börjar måla sankyren - ansiktsfärgen. Det blir många lager så att det blir en jämn färg.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...