fredag 18 mars 2016

Gör om och gör rätt!

I dag fredag, imorgon lördag och sedan söndag går jag en helgkurs i ikonmåleri i Studieförbundet Vuxenskolans regi. Det är Inga-lill Berglund som håller kursen, samma lärare som jag hade på kursen i höstas.

I dag fick vi välja på att måla två olika typer av Den ömma Gudsmodern. Jag valde den enklare - för att ha någon som helst chans att bli färdig den här helgen. Min ikon som jag började måla i höstas är jag inte färdig med heller - men den tog jag med mig. Och tur var väl det med tanke på vad som hände...

Vi började alltså med att välja vilket av motiven vi skulle måla. Sen ritade vi av på ett kalkeringspapper. Sen ritade bilden på den färdiga pannåen. Och sen fyllde vi i strecken med rödockra.

Därefter så skulle vi lägga på guld (eller slagmetall). Det börjar med att man förseglar pannåen med shellack och lägger på 4-6 lager. Därefter lägger man på lim. Så får limmet torka.

Då tog vi lunch. När vi kom tillbaka från lunchen så la vi på den tunna, tunna metallen. Sen borstar man försiktigt bort överflödigt och kvar blir bara en vacker guldgloria.

Om man har gjort rätt...

Jag hade missat att lägga på lim riktigt över allt. Så när jag borstade bort så fattades det guld på flera ställen. Hade det rört sig om något enstaka så hade det kanske inte gjort något. Men nu var det på flera ställen. Så då la jag på mer lim och så fick jag vänta en timme till. (Då kom den andra ikonen till pass - jag kunde jobba på den istället).

Sen la jag på guld och borstade bort. Och det blev inte alls bra. Det blev nästan sämre.

Då föreslog Inga-Lill att vi gör om helt. Så jag gjorde så rent och så slätt som möjligt med hjälp av bomull. Sen limmade jag över allt - även över guldet. Sen fick jag vänta ytterligare en timme (återigen - min andra ikon kom väl till pass). Sen satte jag på nytt guld överallt. Och jag duttade - som jag lärt mig att man ska göra. Försiktig, försiktigt så att man inte förstör något. Men se det var inte rätt! Det visade sig att jag istället borde stryka - hårt men försiktigt och verkligen trycka fast guldet. Det var kanske det som var problemet förut. Jag hade inte satt fast det ordentligt.

Så nu är det fastsatt och kommer att sitta till imorgon när jag kommer tillbaka.

I dag var jag tvungen att gå tidigare från kursen för att hinna till en konsert jag ska vara med och sjunga på ikväll.

Så - gör om och gör rätt. Det är mitt livsmotto och det är tydligen så jag ska och får göra med mina ikoner också - hela tiden.

De övriga deltagarna håller på att färglägga alla stora fält på ikonen. Bakgrund, mantlar, kläder osv. De har kommit jättelångt känns det som.
Gudsmodern.

Här är mina två olika ikoner. Dels den nya där jag ska sätta guld. Dels den gamla som jag ska försöka måla färdigt.

Shellack målas på innan glorian.

Här ser du de två olika motiven som vi kan måla denna helgen.



Det blev inte så bra med guldet på min ikon. Här ser du hur slarvigt det ser ut när när guldet inte har fäst ordentligt i limmet.

Ser bra ut på håll - men tyvärr inte på nära håll.

De övriga deltagarna prövar olika färger - här är det letande efter en rät röd nyans.

Stor koncentration.

Det kan vara lättare att se om man vinklar ikonen lite.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...