söndag 25 oktober 2015

Lägga på en mask

Under lördagen jobbade vi på bra. Vi har målat alla fälten på hela ikonen och efter lunchen så började vi fylla i "masken" på ansikten. Det vill säga att vi ljusade upp ansikten och började forma med skuggor och uppljusningar.

Men vi började som sagt med att måla alla färgfält på ikonen. Därefter tog vi fram vår bild/mall igen och med hjälp av den kalkerade in strecken i ansiktet och händerna och håret.

Därefter så laserade vi håret på ikonen med en liten mörkare, tunn lasyr, så att håret blev mörkt. 

Sen var det dags för uppljusningarna.

Inga-Lill gick väldigt metodiskt tillväga. Hon såg till att vi var i princip lika långt. Sen fick vi ställa oss och titta när hon la på första uppljusningnen i ansiktet på en teckning som hon förberett. Så fick vi gå tillbaka till våra platser och göra det - sen fick vi komma tillbaka och hon la nästa uppljusning, vi gick tillbaka och gjorde samma sak på våra ikoner.

Det var väldigt bra - att så metodiskt gå igenom varje moment.

Efter att vi ljusat upp ansiktet och händerna så började vi med håret. Det är mycket krulliga och vågiga hår på änglarna. Så vi ljusade upp det också och i morgon kommer jag att lasera över det igen - för att ge det lite mer lyster.

På söndag ska vi fortsätta ljusa upp ansiktet och kläderna och börja med vingarna och måla staven och fisken och… Tja, det återstår att se om vi blir färdiga under sista dagen.

Så här såg ikonen ut när jag kom på morgonen. Sankir (eller sankyr som man också kan säga) på ansikte och händer. Jag valde att göra sankiren på samma sätt som jag lärt mig i somras, vilket gjorde att jag har en mer olivfärgad bakgrund på ansiktet och händer. De andra valde en annan färg.




Här har jag börjat måla på vingarna. De ska vara tvåfärgade och jag vill ha dem mest vita, och då grundade jag med dalablått och med grönt (jag får fylla i vilken färg det är när jag kommer åt mina anteckningar)

Inga-Lill hjälper mig att göra raka streck med hjälp av linjal och ritstift.



Därefter var det bara att fylla i ramen, som jag har målat med Engelskt rött.

Här en annan ikon (samma motiv som min) men med lite annorlunda färger.

Ytterligare en annan ikon - detta är Gabriel.





Inga-Lill går igenom hur vi ska lägga uppljusningarna (masken) så att ansiktet kommer till liv.


Börja med pannan. lägg "moroten" i pannan men inte ända upp till håret - lämna en liten remsa. Lägg "moroten" längs med ögonbrynen och lite ner över näsroten.



Nästa steg är uppljusningen under den "stora sidan", kinden. Börja med att lägga ett streck precis under ögat. Spara ett "streck" med sankir. Sen målar man från kindbenet.


Sen målar man längs kinden, ner hela vägen till hakan, längs näsan och mot läppen.

Här har jag lagt på pannfärgen.



Så här såg ikonen ut när vi skulle gå hem. Jag hade målat "morot" på ansiktet, halsen och händer. Jag hade börjat ljusa upp håret. I morgon ska jag fortsätta uppljusningarna i ansiktet och händer. Jag ska också lasera håret igen för att få upp lystern. Sen är det dags att börja ljusa upp kläder och göra vingar och fisken och käppen… Ja, man kan verkligen undra om det går att bli färdig i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...