fredag 23 oktober 2015

Ikonmålning i Stenungsund

I dag har varit första dagen av tre som jag, tillsammans med två kamrater, varit i Stenungsund på ikonmålningskurs. Lärare är Inga-Lill Berglund.

Läs om Inga-Lill här>>

Temat för kursen är änglar och vi fick välja att måla ärkeängeln Mikael, Rafael eller Gabriel.
Jag valde Rafael för att jag tyckte det var en så fin bild och han håller en fisk i handen.

Vi är åtta på kursen och vi håller till i Studieförbundet Vuxenskolan Väst lokaler. Inte de roligaste lokalerna kanske - men det gör inte så mycket för dagen bara flyger iväg och vi har så trevligt.

Det är väldigt roligt att gå för olika lärare. Detta är min fjärde lärare som jag har träffat.

Vi gjorde annorlunda när vi skulle måla på motivet på pannån. I dag så började vi med att kalkera bilden. Sen tejpade vi den på pannån, därefter satte vi ett "kalkeringspapper" (ett papper som var infärgat med färgpulver) emellan. Därefter så målade vi av motivet - men egentligen bara de yttre linjerna i alla ytor.

Sen skulle vi sätta guld på glorian. Eftersom vi inte använde äkta guld så gjorde vi lite annorlunda mot i somras. Vi började med att måla Shellack på glorian. Ganska rikligt och mycket. Sen målade vi på limmet, Mixion. Detta var ett snabbtorkande lim - som bara behövde torka 1-3 timmar. Så vi la på limmet och sen gick vi på lunch.

(Vi var några som var ute och åt på Kvarterskrogen på Stenungsunds torg. De hade så himla god mat! Fisken som jag valde var supergod!)

Sen kom vi tillbaka och skulle sätta på guldet. Och jag klantade mig givetvis. Jag passade in biten, hade full koll (trodde jag) och så bara slant pappret ur handen på mig och visp så satt alltihopa snett och jag hade missat halva glorian. Det blev till att göra om och göra rätt. Lappa och laga.

På den här kursen ingår alla färger. Och vi har fått färdig emulsion i små pimpettburkar. Det är bra. Men det visar sig också att vi på den här kursen inte alls arbetar med vatten. Utan vi målar bara med färgpulver och emulsion. Det är lite annorlunda mot vad jag brukar göra. Men jag testar. Får se sedan vilket jag föredrar.

Jag hade ett nytt redskap i dag. Det var en handlovsbräda som man kunde lägga handen på och få stöd när man skulle måla. Superbra! Den var perfekt tyckte jag.

Nu kommer jag att lägga upp en del bilder så ni får se hur långt vi hann i dag.
(Jodå… jag har skrapat färg redan också. Men som jag säger - "Gör om, gör rätt")


Borden är förberedda för kursen.

Jag valde ärkeängeln Rafael med en fisk.


Kalkeringspappret

Så här blev resultatet innan strecken är imålade.

Strecken är imålade.

Djup koncentration.

Glorian är påbörjade. Här ser du också min handlovsbräda.



Glorian är guld. Bakgrund och mantel är påbörjade.

Denna gång är jag duktig och skriver upp vilka färger jag använder vid de olika partierna.



Även det gula börjar få form.


Vår duktiga lärare Inga-Lill.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...