måndag 1 oktober 2018

Tiden flyger iväg

Lördag och söndag på kursen blev intensiva. Jag hann inte skriva något blogginlägg, vi målade och målade. Ja, det vill säga, alla de andra deltagarna målade och målade. Jag pillade mest med mina tre ikoner som jag hade med mig för att bli färdig.

Vi tror också att vi upplevde i princip alla väder under helgen (möjligen inte snö, hagel och drivis). Men det stormade, det regnade, det störtregnade, det var stilla, solen sken. Vi hade alla dessa väderfenomen utanför fönstret så fort vi lyfte blicken. Men det var inte så många gånger. Vi var alla djupt koncentrerade på våra ikoner.

I och med att vi hade fyra nybörjare med oss på kursen så gick Eva igenom de olika momenten, vilket var bra även för oss som målat förut.

En av deltagarna börja lägga på sankiren över ansikte och hål. Det blir många lager innan det blir klart.

Det gäller att ha bra ljus och bra penslar för att måla.

Eva går igenom olika moment på tavlan.

På kvällen så fick några av oss att pröva på att göra assistguld.  Det var spännande. Det är när man sätter guld på klädedräkter eller andra ställen, genom att limma och bara klistra på guld där. (Det går också att måla på akvarellguld - men det blir inte riktigt samma sak.) Det är i princip som när vi sätter guld i en gloria eller så - men det här är ju ett mycket mindre område.

Eva hade köpt någon slags maltextrakt som var klibbigt och trögflytande. (Jag får kolla upp vad den hette, för jag skrev inte upp det.) Den är vattenlösning och därför inte farlig. Vi testade på några målade pappersbitar, som hade legat och torkat minst ett dygn. Både tunna och lite tjockare streck. När det kändes som strecket torkat och inte var kladdigt, så "kossandades" (en stor blöt utandning) jag på strecken och satte sedan på guldet. (Nu glömde jag givetvis att andas på min bit först innan jag satte på guldet - så det blev inte så superbra.) Men i så fall är det bara att ta bort och göra om.
Klistret och pappbiten med färg.

Här har jag skrivit lite med klistret och gjort lite olika streck för att se hur det blir.

Jag tog guldet på en pensel (här skulle jag andas på strecken innan jag satte på guldet, det glömde jag)

Guldet är på satt. Vänta lite.

Borsta försiktigt bort ( i samma riktning som strecket!) det överflödiga guldet. Nu blev inte det här så bra. Men jag ser att det finns potential att kunna bli väldigt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...