måndag 18 april 2016

Erland Forsbergs ikoner i Göteborgs domkyrka

I höstas var jag med två ikonmålningskamrater och besökte Erland Forsberg i hans studio och fick prata ikonmålning. Det var spännande. Det skrev jag om här>>

Då höll Erland på att måla en ikon (egentligen flera ikoner) till Göteborgs domkyrka, den var nästan klar och hängde på hans vägg. Så här såg det ut då.





Förra veckan var jag i Göteborgs domkyrka och såg ikonerna på plats. Det var jätteroligt och det såg ut så här:



Erland väljer att skriva på svenska eftersom vi är i Sverige. Jag tycker det är fint.
Här är Jesus i en vit klädnad - det är när han är uppstånden från graven. Se så vackert det är!

Erland Forsberg har också målat ett kors som finns i Stensjöns kyrka i Mölndal där jag var på kurs. Det ser ut så här:
Det är Jesus och de fyra evangelisterna. Evangelisterna är målade som sina symboler.
  • Matteus – Ängel eller människa, symbol för den heliga inkarnationen
  • Markus – Lejon, symbol för kunglig makt
  • Lukas – Tjur, symbol för bön och offer.
  • Johannes – Örn, symbol för inspirationen av den Helige Ande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skillnad mellan koptiska och bysantiska ikoner

 Det blev inget blogginlägg igår. Det kommer ett nu stället.  Eva gick ju igenom de olika skillnaderna mellan koptiska och bysantinska ikone...